Sluta straffbeskatta syntetisk diesel
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är inte alltid lönsamt att använda ny miljöteknik. Syntetiska drivmedel, idag framställda av naturgas, beskattas sedan årsskiftet på samma sätt som den hälsovådliga dieseloljan. Det är arbetarna i bygg- och transportsektorn som drabbas hårdast när regeringen valt att missgynna världsledande svensk miljöteknik.
Det är sedan länge känt att dieselavgasers fettlösliga partiklar innehåller cancerogena ämnen och försämrar hjärtats förmåga att ta upp syre. Nu visar ny forskning, framtagen av Umeå universitet i samarbete med Zuyd-universitetet i Holland, att dieselavgaserna även påverkar hjärnan, som i sin tur reglerar blodtryck, hjärtrytm och andning. Enligt Arbetsmiljöverket ligger drygt 70 000 arbetare i riskzonen för att drabbas. De som utför sitt jobb under tak och nära dieselmotorer riskerar dessutom att exponeras för 20 gånger mer avgaser än de som arbetar utomhus.
Syntetiska drivmedel kan enligt mätningar förbättra luftkvalitén och minska de oreglerade emissionerna med upp till 90 procent för gruvarbetare, truckförare och fordonsmekaniker som arbetar i trånga utrymmen. Huvudvärk, koncentrationssvårigheter och problem med slemhinnor har visat sig försvinna helt vid en övergång från vanlig dieselolja till syntetiska drivmedel.
De direkta effekterna av dieselavgaser, som försämrad koncentrationsförmåga och huvudvärk borde vara illa nog. Men långsiktiga risker som cancer och skador på hjärna och hjärta är en alldeles orimlig hälsorisk när bättre bränslen finns att tillgå.
Det är lite märkligt att behöva understryka betydelsen av alternativa drivmedel i den miljöoffensiva tidsanda vi lever i. Det är en sak att optimera skatteintaget, men när det sker på bekostnad av tiotusentals människors hälsotillstånd bör man rimligtvis sätta skatteintäkterna i relation till folkhälsan.
Vi lever i en tid då vi ska uppmuntra ny miljöteknik, inte motverka den. Lika länge som den borgerliga regeringen missgynnar syntetiska drivmedel, lika länge kommer arbetare på golvet att tvingas andas in dieselavgaser i det dagliga arbetet.