Skolan ska vara en lärande organisation
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag vill däremot framhålla att vi i Barn- och utbildningsnämnden (Bun) ingalunda glömt bort framgångsfaktorn om tydliga och starka ledare. Och på den punkten ska det inte finnas någon tvekan - rektor har ansvaret för sin skola. Rektor har uppdraget både från den lokala och nationella nivån genom skollag och läroplaner, där det står att:
"Som pedagogisk ledare och chef för lärarna och övrig personal i skolan har rektorn det övergripande ansvaret för att verksamheten som helhet inriktas på att nå de nationella målen. Rektor ansvarar för att en lokal arbetsplan upprättas samt för att skolans resultat följs upp och utvärderas i förhållande till de nationella målen och till målen i skolplanen (=styrkortet) och den lokala arbetsplanen. Rektor har ansvaret för skolans resultat och har därvid, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att..." (Ytterligare cirka 15 punkter följer här i läroplanen).
När det gäller det lokala styrkortet/skolplanen för Gotlands skolor har vi tydligt uttalat att som en framgångsfaktor gäller: Tydligt ledarskap på alla nivåer med delaktighet och inflytande för personalen.
Som en av strategierna har vi angett: Engagerad och kompetent personal som leds av coachande och beslutsmässiga chefer.
Jag har själv också uttalat i debatter och artiklar rektors betydelse för skolans måluppfyllelse och elevernas resultat, vilket stämmer med Katarinas syn på ledarskapet. Styrkortet finns att läsa på Barn- och utbildningsförvaltningens hemsida.