Rikstrafiken bestämmer vem som är gotlänning
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lennart Wallklint, det är ett önsketänkande att jag kunde påverka rubriksättningen på gotlandstidningarnas insändarsidor! Om jag hade kunnat påverka rubrikerna så hade inte Gotlands Tidningar tryckt den rubrik som de valde när Gotlands Allehanda valde "Goda skäl till nya priser".
Lennart Wallklint föreslår att de som har fritidshus på Gotland ska få resa till samma priser som de som är mantalsskrivna på Gotland. Staten har genom Rikstrafiken gett rederiet förutsättningarna för prissättningen genom olika takprisbelopp för gotlänningar och icke gotlänningar. Rikstrafiken har definierat gotlänning som "fysisk person som är folkbokförd på Gotland". Vi på Destination Gotland har ingen möjlighet att göra en generösare tolkning av ordet gotlänning än den som Rikstrafiken har gett oss. Jag föreslår därför att Lennart Wallklint för fram sitt förslag direkt till Rikstrafiken.
Som reskortskund hos Destination Gotland kan man få upp till 40 procents rabatt på sitt resande, vilket motsvarar den "rabatt" som Rikstrafiken har gett till gotlänningarna. I min insändare förra veckan förklarade jag orsaken till att våra avtalskunder har fått vänta på den separata inloggningen på vår hemsida. Jag beklagar återigen att vi har varit tvungna att hänvisa våra avtalskunder till vår telefonbokning, vi hoppas att problemet ska vara åtgärdat inom en snar framtid.
I Destination Gotlands nya priskoncept kompenseras de högre priserna på vissa avgångar med lägre priser på andra avgångar. Det antalet resenärer som hittar billigare resor är minst lika stort som det antalet resenärer som finner att resan har blivit dyrare. Enkelt uttryckt kan man säga att vi har lagt vissa "gula" normalprisavgångar även under vinterhalvåret. I gengäld har vi utökat antalet "vita" lågprisavgångar under sommarhalvåret. Vi kommer under sommaren att använda hela vårt prisintervall och så även på SF 700.
Lennart Wallklint är redan medveten om att den högre prisbilden på vissa avgångar inte bidrar till en högre vinstmarginal för Destination Gotland. Då förstår Lennart Wallklint säkert att Destination Gotlands incitament i det nya avtalet är att öka antalet resenärer till och från Gotland.
Jag skrev i min insändare förra veckan att vårt syfte är att försöka utnyttja kapaciteten så effektivt som möjligt. Därigenom blir det möjligt för så många resenärer som möjligt att ta sig till och från Gotland varje helg. Självklart börjar det arbetet med att utnyttja tonnaget så effektivt som möjligt. I höstas presenterade vi en förändring i turlistan som innebär att vi nu sätter in två stora fartyg från Visby till Nynäshamn på söndagskvällarna. Den förändringen föll inte alla gotlänningar i smaken, men förhoppningsvis uppskattas den av Lennart Wallklint och andra helgresenärer på den norra linjen.
Jag ringde förra veckan upp Lennart Wallklints bror Gunnar Wallklint och vi förde ett längre samtal om det nya priskonceptet. Om Lennart Wallklint också vill ha en utförlig genomgång av förutsättningarna i det nya avtalet och tankegångarna bakom det nya priskonceptet så är han varmt välkommen att ringa mig.