Krönika
Som ö är vi helt beroende av färja och flyg. Båda måste vara hållbara för en hållbar framtid. Därför har vi satt upp målet om att ha elflyg till och från Gotland senast 2028. Som ett led i det stod Gotland förra veckan värd för den första elflygskonferensen i sitt slag i Europa. Elflyg innebär något helt nytt. Mer ett färdsätt mellan och inom regioner. Istället för att flyga till stora flygplatshubbar skulle vi från Gotland kunna flyga till jättemånga destinationer öster ut, till alla öar i Östersjön och till alla flygplatser i södra delen av Sverige. Gotland hamnar på riktigt i centrum och vår arbetsmarknadsregion skulle kunna växa.
Senare samma vecka hade vi konferens i Stockholm kring öar och ö-politik. Vi har ett projekt som leds av OECD och DG Regio i EU där vi är med ihop med Öckerö, Grekland och Kroatien. På konferensen var många med som kan leda utvecklingen av ö-politik i Sverige, ihop med EU-nivå och representanter från länder som har kommit längre än Sverige. Här gavs exempel på hur ö-politik kan se ut! I Grekland har man en lag som ska säkra öarnas konkurrenskraft. Man ger stöd till företag på öar för att man vet att transportkostnaderna är så dyra. I Grekland är det staten som betalar sjukvården på öarna. I Skottland ger man stöd till de som bor och lever på öar för man vet att det kostar ca 40% mer att bo på en ö. I Skottland har man ett särskilt arbetssätt där varje ny lag eller policy måste prövas för “island proofing” - det vill säga om det man tänker införa, ta bort eller finansiera behöver en särskild ö-anpassning. Man måste motivera om det INTE krävs särskild ö-anpassning. I Danmark har man landsvägspriser på färjan till Bornholm och sjukvården ligger ihop med Köpenhamn för att sprida kostnaderna på fler. Alla länder ovan har särskilda möten i riksdagen och med myndigheter flera gånger varje år där man diskuterar hur det går för öarna.
Tänk vilken grej. Att lära av andra och på så vis utveckla Gotland och Sverige är viktigt. Att jämföra sig med andra är avgörande för vår konkurrenskraft framåt.
Nu i veckan var det fullmäktige och budget för 2025 togs. Det är ansträngt. Absolut. Region Gotland är dock inte på ruinens brant. Vi har fortsatt jobb att göra och ansvar att axla. Ett sådant ansvar jag tar på mig nu är att föra vidare vad barn, föräldrar och personal fört fram till mig när jag var i Stånga skola i tisdags. Nästa vecka träffar jag Trafikverket och då blir det extra starkt att ha med mig barnens berättelser om deras nya mörkare vardag utan lyse i byn. Tack till er som jag fick träffa!
Meit Fohlin, regionstyrelsens ordförande