"Rederiet duckar i koldioxidfrågan"

Gotland2007-07-20 01:06
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till signaturen "Era medlemmar och väljare" och till Jan-Eric Nilsson.En uppgift om "4--5 gånger mindre koldioxidutsläpp" finns i en insändare signerad "Era medlemmar och väljare" och där insändaren refererar till mig. I dagens GA svarar Rederi AB Gotlands styrelse-ordförande Jan-Eric Nilsson, också med en referens till mig. Den studie "Färjeflyget" jag gjort åt Visby flygplats, Gotlandsflyg och Skyways verkar vara källan till uppgiften om CO2-utsläppen, varför jag måste göra detta förtydligande inlägg. Dessförinnan skall det klargöras att varken jag själv eller mina uppdragsgivare ligger bakom signaturen "Era medlemmar och väljare".Dagens snabbfärja på södra linjen släpper i genomsnitt ut 57 ton koldioxid på en enkel resa Visby-Oskarshamn. Denna färja är kraftigt överdimensionerad för vintertrafiken . Färjan går idag med en genomsnittsfart på 24-25 knop. Om man istället hade en modern färja med kapacitet anpassad till vinterbehoven på södra linjen skulle den släppa ut 12-15 ton koldioxid per enkeltur och med en ge-nomsnittsfart på 14 knop. 57 ton i stället för 12-15 ton, ja det blir 4-5 gånger mindre vilket är den uppgift som "Era medlemmar och väljare" anger.Studien "Färjeflyget" är ett bidrag i debatten om bästa möjliga trafik till och från Gotland inom da-gens ekonomiska ram och där man tillåter sig att ändra på positionerna för de olika trafikslagen så att man får bästa möjliga lösning för Gotland. Flyget har alltså precis samma ambitioner för Gotlands bästa som Jan-Eric Nilsson för fram i sin insändare.I studien räknas på ett nytt trafiksystem för den södra linjen för perioden oktober - april, ett system som är långsiktigt hållbart när det gäller utsläpp av koldioxid men även ger mycket stora restidsförkortningar för resanden på södra Sverige. Då det gäller trafiken under maj - september på södra linjen samt på norra linjen överhuvudtaget föreslås inga förändringar i Färjeflygsstudien. Jan-Eric Nilsson duckar inte då det gäller 90-talets miljöfrågor, utsläpp av kväve- och svavelföre-ningar (övergödningen av Östersjön). Däremot duckar rederiet då det gäller 2000-talets stora miljö-fråga, utsläpp av koldioxid (den globala klimatfrågan). I våras bad jag rederiet om aktuella uppgifter för färjornas koldioxidutsläpp i genomsnitt per tur. Svaret blev att rederiet inte lämnar ut dessa uppgifter förrän den nu pågående upphandlingen är klar. Gotland skall alltså "köpa grisen i säcken" då det gäller färjornas klimatpåverkan. Nu gjorde det inte så mycket eftersom jag efteråt ändå hittade uppgifterna hos en forskare på högskolan. Denne hade i sin tur fått uppgifterna år 2003 av Destina-tion Gotland, alltså innan klimatfrågan blivit högaktuell.Det är anmärkningsvärt att Jan-Eric Nilsson inte nämner ordet klimat eller koldioxid alls i sin insändare. För det var ju det som var huvudbudskapet i insändaren från "Era medlemmar och väljare". Vad vi istället blir serverade är dimridåer om bränsleförbrukning.Kul förresten, att isförhållandena vintertid slinker med på ett hörn. Det är 21 år sen det var is i Östersjön som påverkade färjorna. Frågan är om det någonsin mera blir is här på grund av klimatförändringarna.PS: "HSS Stena Discovery" ligger mig veterligen fortfarande upplagd i Belfast efter att snabbfärjetrafiken mellan Hoek van Holland och Harwich lades ner efter årsskiftet. Budskapet från "Era väljare och medlemmar" var att Stena har en snabbfärja som ligger stilla i sommar, vilket Jan-Eric Nilsson verkar försöka bortförklara. DS
Läs mer om