Politiker behöver hjälp att förtydliga om förskolan!
Foto: ERIK G SVENSSON
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sanningen är en annan, ni glömde att:
vi bara får 96% täckning i budgeten
alla 17,3 barn måste gå 35 timmar/vecka, har vi många 15 timmars barn så blir det genast fler barn.
barnen ska ha mat och det blir väldigt mycket disk, för att hinna med barnen vill vi att någon finns i köket för upplägg och disk - då får vi ta bort ytterligare personal timmar och sätta i köket istället.
vi har barn i behov av särskilt stöd - viss täckning får vi men resten får vi ta av den befintliga budgeten
vi har rätt till semester och blir ibland sjuka då måste vi ha vikarier
Allt detta påverkar antalet personal och barn, antingen måste vi minska antalet personal eller ta in fler barn för att få pengarna att räcka till. Så era lugnande ord om 3 personal på 17 barn de håller inte - de håller inte redan nu.
Ni vill också lugna föräldrar med att ni vill öka andelen pedagogiskt utbildad personal, tydligare läroplan samt kompetensutveckling för oss förskollärare. Allt detta är toppen, det behövs välutbildad personal inom förskolan som har goda kunskaper om barns lärande. Men vem ska orka gå utbildningar och driva verksamheten framåt när barngrupperna blir större och personalen färre. Redan nu är det så att det är svårt att få personal inom förskolan att orka ta sig an kompetensutveckling. Vi får gärna gå på kurser men det finns inga pengar till vikarier. Dessutom väljer ni nu att säga upp flertalet barnskötare som har tvåårig utbildning och många års erfarenhet av arbete på förskola och kvar blir den äldre delen av personalen.
Det som oroar mig är att politiker och även i viss mån allmänheten tror att pedagogisk verksamhet, det har man mellan 9-11 eller under en samling på 20 minuter. Så fungerar det inte, barn lär hela tiden och det gäller för oss pedagoger att fånga lärandet i vardagen. För att kunna göra det måste vi pedagoger kunna vara nära barnen och delta i deras vardag, fånga upp det de är intresserade av. Det är under hela dagen vi har språkträning, matematiskt tänkande, omvårdnad, skriftspråksträning, omsorg, konfliktlösning, diskuterar etiska dilemman, naturkunskap med mera.
En viktig del i vårt arbete är att finnas med under den fria leken och då också finnas som stöd vid konflikter. Är vi tillräckligt med vuxna kan vi hjälpa till att lösa konflikter så det blir på ett vänligt och empatiskt sätt - alltså så som vi önskar att våra medborgare ska lösa konflikter även när de blir ungdomar och vuxna. När vi inte hinner med så blir det lätt "djungelns lag" som råder och vi hinner inte diskutera kring vad som hänt och hur man skulle kunna lösa det.
Bäste Lena och Anders ni är välkomna ut till förskolan Holken en dag när vi har 21 barn, gärna nu när alla ska ha vinterkläder på, så kan vi sedan diskutera om ni skulle vilja jobba hos oss i höst när vi blir färre personal!
Glöm inte att framtiden finns i förskolan!
Ewa Kahlström