Parkeringsskandalen i Visby

Gotland2009-09-11 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som nyinflyttade gotlänningar och före detta informationschef respektive kommunal förvaltningschef tar man sig för huvudet inför den parkeringscirkus som rått i Visby i sommar. Under politikerveckan parkerade vi utanför biblioteket på samma ställe som vi gjort otaliga gånger. Det kostade oss 1 000 kronor. Efter mycket letande bland trädens lövverk hittade vi en ny skylt om handikapparkering. Några dagar senare var skylten borta. Bibliotekspersonalen visste ingenting. Tydligen hade man under några dagar inrättat en tillfällig handikapplats.

På parkeringsplatsen vid Åhléns drabbades vi en andra gång, nu en bot på 400 kronor. Vi har ställt bilen där hundratals gånger och använt P-skiva. Det är naturligt att man inte varje dag kontrollerar exakt vad det står på de blåvita skyltarna. De ser likadana ut. Vi har därefter betalat avgift varje gång vi parkerat, men snart var en av automaterna trasig och några dagar senare var alla automaterna överdragna med svart plast. Vi trodde då att alla var trasiga men har, efter att ha läst GA idag, förstått att bestämmelserna åter har ändrats och att det nu är P-skiva som gäller igen.
Det är bittert att drabbas av dryga böter när man inte haft någon som helst avsikt att parkera fel eller att chansa. Man vill göra rätt för sig. Kommunens trafikingenjör Lennart Klintbom förstår inte hur man annars skulle ha gjort. Det är bilisternas fel om man missförstår bestämmelserna. Men om så många drabbas är det något allvarligt fel på informationen. Om man tillfälligt gör förändringar måste man sätta upp tydlig information vid varje parkeringsinfart. Man hade också kunnat sätta en information på vindrutan till varje felparkerad bil med upplysning om ändrade regler i stället för att omedelbart utfärda böter. Kommunens trafikansvariga visar inte bara en upprörande arrogans utan även inkompetens när det gäller information till bilisterna.
Läs mer om