P-avgifter - Nej tack!

Gotland2008-12-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I måndags (24/11) hölls ett allmänt möte om de ytterligare trafikregleringar, som Tekniska nämnden planerar att genomföra i innerstan och dess närmaste omgivningar. Bland annat finns förslag på införande av parkeringsavgifter, boendeparkering och avstängning av Specksrum för genomfart. Motivet till avgifter sägs vara önskemål att frigöra parkeringsplatser och begränsa trafiken i innerstan. Det var ett informativt och sakligt möte.

Enligt kommunens mätningar har trafikrörelserna i innerstan under en följd av år minskat dramatiskt, vilket jag t o m tror att var och en med egna ögon själv har kunnat observera.
Men detta är tydligen inte tillräckligt. Nej, det är uppenbarligen en "nollvisions"-lösning som hägrar, det vill säga ett totalt bilförbud på sikt. Problembeskrivningen är dessvärre rent ut sagt torftig, om den ens existerar. Det finns inga som helst analyser eller konsekvensbeskrivningar gjorda över vad en sådan "nollvision" innebär i olika avseenden. Till exempel borde man ju ställa sig frågan hur handeln och övriga näringsverksamheter påverkas av ett totalt bilförbud, p-avgifter eller andra regleringar. Kommun och länsstyrelse flyr successivt från innerstaden, vilka effekter får detta? Och vad säger besöksnäringen när handeln i innerstan förtvinar? Har man i själva verket övergett hoppet om en levande innerstad och världsarv?

Näringslivet protesterar med all rätt mot ytterligare regleringar och ställer sig frågan om kommunen överhuvudtaget längre bryr sig om det existerar verksamheter eller ej i innerstan. Av de sju partier som finns representerade i fullmäktige förefaller det vara endast moderaterna som motsätter sig fler bilbegränsande insatser.

Näringslivets protester mot ytterligare trafikregleringar måste tas på största allvar. Vem kan bättre än näringen själv bedöma effekterna av införande av p-avgifter etc. när det gäller förutsättningar att bedriva verksamhet i världsarvet? Det funnes ju ingen anledning att vara emot ytterligare trafikregleringar om det vore så, att dessa regleringar gynnade näringslivet. Nu är bedömningen den rakt motsatta.

Den som fortsätter att agera i riktning mot en "nollvision" tar på sig ett mycket stort ansvar. Överger handeln innerstan kommer vi att få bevittna många tomma skyltfönster i stan. Det är knappast troligt att de åter fylls under överskådlig tid, när kommunen inser att man måste ta bort de negativa regleringarna. En ytterligare förödande effekt kan bli, att de fastigheter som innehåller lokaler sakta men säkert förfaller därför att outhyrda lokaler drar undan de ekonomiska förutsättningarna till långsiktigt underhåll av fastigheterna. Vi klarar oss gott utan fler ruiner!

Nuvarande trafiksituation förefaller mig vara en hygglig kompromiss mellan olika intressen (ingen tycks vara helt nöjd eller missnöjd). Låt det vara vid detta. Slopa alla tankar på p-avgifter etc.
Läs mer om