Omotiverat näringslivsgnäll riskerar nyföretagandet
Sverige har kanske världens effektivaste och minst korrumperade byråkrater. På bilden: prinsessan på ärten.Foto: BERTIL ERICSON/scanpix
Foto: Bertil Ericson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lågkonjunkturen har blivit kännbar för många. Även om ekonomerna har börjat tala om en vändning blir varslen runt om i landet allt fler. Det är tråkig statistik att läsa och det är naturligtvis ännu tråkigare för den som blir uppsagd.
Det är också allt färre som startar nytt företag. På Gotland registrerades enligt Bolagsverket 150 nya företag under första halvåret i år. Det är en minskning med 18 procent jämfört med första halvåret 2008. Samma trend kan vi se i Sverige som helhet. Det är ett stort problem för Sveriges ekonomi eftersom dagens nya företag ska bli morgondagens arbetsgivare.
Det finns flera aktörer, bland annat näringslivets organisationer, som har som huvuduppgift att gnälla om hur dåligt företagsklimatet är. Men det finns nästan ingen som berättar att det i grunden är lätt att starta och kul att driva företag. Det riskerar att skrämma dem som snarare borde uppmuntras att starta eget.
Om man lyssnar på debatten är det lätt att få bilden av att det nästan är omöjligt att starta och driva företag här i landet. Men Sverige har kanske världens effektivaste och minst korrumperade byråkrater. Våra myndigheter är, jämfört med andra länders myndigheter, oerhört enkla att ha att göra med. Det ständiga sökandet efter problem i debatten om företagens villkor har skapat ett antal myter om företagande som jag skulle vilja bidra till att avliva:
Den första myten är att det är krångligt att starta företag. Det stämmer inte. Det är tvärt om väldigt enkelt. Den som vill starta ett företag registrerar det på www.foretagsregistrering.se. Då får både Bolagsverket och Skatteverket uppgifterna. Sedan kommer ett registreringsbevis och en F-skattsedel i retur och man kan dra igång verksamheten.
Den andra myten är att det är svårt att lyckas som nyföretagare i lågkonjunktur. Mycket tyder på motsatsen. Det finns många exempel på riktigt stora företag som har startat i dåliga tider. Ikea, MTV och Google är alla multinationella företag som har startats i lågkonjunktur. För att lyckas som innovatör krävs att man vågar gå mot strömmen och det är lättare i lågkonjunktur när andra företag blir mer ängsliga. Småföretag kan ofta klara lågkonjunkturen bättre tack vare sin flexibilitet.
Den tredje myten är att det är övermänskligt tufft att driva ett eget företag.
För att lyckas som företagare är det viktigt att erbjuda produkter eller tjänster som andra vill köpa. Det gäller att vara kreativ och envis. Att driva företag kan ibland vara tufft, men också för det mesta väldigt roligt.
En ny undersökning som Visma Spcs låtit göra bland Sveriges småföretagare visar att nästan två tredjedelar, 65 procent, anser att företagandet har höjt deras livskvalitet.
Gnällspikar som ständigt pekar på problem och svårigheter med företagande bidrar inte till att fler ska vilja och våga starta eget. En mycket stor del av de nya arbetstillfällena kommer att behöva skapas i nya och små företag. Därför är det avgörande att vi inspirerar ännu fler människor att satsa på sina idéer. Det är dags att starta om Sverige.