Om detta med att släppa över cyklister
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare. Alltså cyklister (och mopeder klass II) har företräde på cykelbanor. Inte på cykelbanor ska cyklister följa ordinära fordonstrafikregler.
Nu är det dock så att det i många kombinerade gång- och cykelbanor endast finns ett övergångsställe vid en vägkorsning, inte en cykelöverfart som i många fall borde vara fallet, längs Allégatan exempelvis.
Lagstiftarna kan inte ha tänkt sig att cykelbanan tar slut just över övergångstället, utan cykelbanan går också över övergångsstället, häri ligger dock en oklarhet som lagstiftarna borde tydliggöra.
Det rationella är alltså att cykelbanor fortsätter över övergångsställen när övergångsställen förbinder cykelbanor, vilket de gör när en blå cykelbanaskylt (ofta en kombinerad påbjuden gång- och cykelbanaskylt) efter övergångsstället förmedlar att här fortsätter cykelbanan.
Dessutom är detta bara ett problem vid cykelöverfarter på rak väg, i samband med sväng i korsning eller sväng ut ur cirkulationsplats ska man alltid släppa över gående och cyklister (61 § Trf).
Som bilist måste man alltså ha kontroll på om det är en cykelbana man korsar, vilket i mer prekära fall är förvarnat om, exempelvis på Visbyleden.
I övrigt ska man förstås alltid vara försiktig, och hellre släppa över än fundera på om jag ska göra det eller inte.
Cyklister borde också lära sig att cykla på cykelbanor eller om det inte finns någon cykelbana då cykla på ordinära vägar där de då har att följa ordinära trafikregler.
Det finns egentligen inget större problem, cyklister ska inte cykla hejvilt som de har en tendens att göra, problemet ligger mest där, men vi som bilister får ha visst överseende med det, vi sitter ju dock i plåtmonster som lätt krossar dem.