Nya resenärer året runt

Gotland2009-10-17 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ola Mattsson på Gotlandsflyg menar i sin debattartikel (GA 13 oktober) att vi och Destination Gotland döljer en häpnadsväckande siffra vad det gäller tillväxten på den norra linjens färjetrafik.
Ökningen under perioden 2004-2009, i juli månad, är enligt Ola +0,5 procent, vilket enligt Gotlandsflyg är "ingenting".

Siffran han levererar gäller just bara juli månad, och inget annat. Tittar vi på hur utvecklingen varit under hela sommarperioden (jun-aug) så hamnar vi på +6,3 procent, vilket innebär en ökning med 34 465 resenärer! En ökning som bland annat gjorts möjlig tack vare den kapacitetsökning som de nya snabbfärjorna, faktiskt ett av världens modernaste tonnage, inneburit.

Räknar vi in ökningen på södra linjen, som påverkats av de satsningar som gjorts mot nya marknader, blir den hela +9.0 procent, eller 71 844 resenärer inklusive Ölandstrafiken.

Att enbart titta på juli månad ger en skev bild som inte tar hänsyn till de ökningar som skett på andra tider av året. Att utveckla turismen även under icke högsäsong, ligger helt i linje med vad vi strävar efter, och resultatet är mycket bra. Det syns tydligt till exempel genom beläggningen på Gotlands boendeanläggningar. Den så kallade turistkronan - alltså de pengar som besökarna lämnar efter sig på Gotland i form av restaurangbesök, shopping, genomförda aktiviteter, köp av logi och transporter - har också ökat. Under åren 2004 till 2008 är ökningen 111 miljoner kronor till fjolårets 1,7 miljarder kronor i turistisk omsättning på Gotland.

Besöksnäringen på Gotland har under de senaste åren strävat efter att skapa nya säsonger, att göra en positionsförflyttning genom att gemensamt arbeta för att marknadsföra Gotland under tider på året som tidigare inte varit några storsäljare.

Ett bra exempel är arbetet för att locka stora möten till Gotland, där Gotland Convention Bureau tillsammans med Wisby Strand marknadsför Gotland.
Ett annat exempel är evenemang som PrimörPremiären, Öppna Ateljéer och Visbydagen.
Ett tredje är de gemensamma kampanjer under samlingsnamnet "Gotland bortom sommaren" som ett femtontal företag inom besöksnäringen genomfört tillsammans.

Jag tror inte att Gotlandsflyg och vi ser olika på behovet av att öka turismen till Gotland. Vi har redan många samarbeten där vi siktar mot gemensamma mål. Jag tror också att vi alla vill att detta sker i ett 365-dagars perspektiv, och inte endast under en begränsad sommarmånad.
Läs mer om