Nollvisionens nya mål är redan orealistiskt
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vägverket har föreslagit att det nya målet för Nollvisionen ska bygga på en halvering av antalet dödade i trafiken fram till 2020, ner till högst 220 omkomna. Bland förutsättningarna som Vägverket anger för att lyckas med målet återfinns bland annat införandet av lag om alkolås i alla nya bilar och cykelhjälmslag. Två åtgärder som riksdagen redan våren 2008 beslutade säga nej till. Riksdagens beslut innebär att målet för trafikdödade, redan innan det antagits, måste justeras upp. Detta för att målet ska vara realistiskt att uppnå.
Det nya etappmålet är uppbyggt av så kallade användningstillstånd: målnivåer för hastighetsefterlevnad, bilbältesanvändning, säkra vägar, säkra fordon, andel nyktra förare, andel trötta förare, cykelhjälmsanvändning m fl. Den utvärdering som norska Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort visar att många av åtgärderna har låg realistisk potential att kunna nås.
TØI bedömer att de tre viktigaste åtgärderna att komma till rätta med är: hastighetsefterlevnad, högre säkerhetsstandard på vägarna och minskad andel alkoholpåverkade förare. Alla tre åtgärderna har mycket stor inverkan på trafiksäkerheten. Samtidigt visar institutets bedömningar att den realistiska potentialen att uppnå målet för ökad hastighetsefterlevnad och ökad andel nyktra förare enbart har 20 respektive 30 procents möjlighet att uppnås. Det ska jämföras med målet för säkrare vägar, som har en realistisk potential på 80 procent att kunna nås.
Säkrare vägar och säkrare fordon kan bäst bidra för att närma sig Nollvisionens nya mål. Sedan förslaget presenterades har dock Sverige och världen inträtt i en lågkonjunktur, som kommer påverka benägenheten att köpa nya och säkrare bilar, varför även målet för andelen säkra fordon måste justeras. Åtgärder för ökad bilbältesanvändning har cirka 50 procents potential att uppnås samtidigt som cykelhjälmsanvändning bedöms ha både mycket låg påverkan på antalet skadade i trafiken och liten realistisk möjlighet att nås. Sammantaget gör det att nya målet för Nollvisionen inte kommer att kunna vara inom räckhåll såvida inte extra åtgärder sätts in.
Den åtgärd som har i särklass störst potential att lyckas är åtgärder för säkrare vägar. Det är Motormännens bestämda uppfattning att regeringen nu måste prioritera den trafiksäkerhetsåtgärd som ger störst effekt. Att så sker är helt avgörande för om vi ska kunna närma oss Nollvisionens mål till 2020. En utebliven storsatsning på vägarnas säkerhetsstandard är redan från början liktydigt med ett orealistiskt mål för Nollvisionen.