Motivera hastighets-begränsningar bättre

Gotland2008-03-06 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
NTF är en frivilligorganisation som arbetar med trafiksäkerhet. En av NTF:s viktigaste uppgifter är att arbeta för att få förståelse för de trafikregler som gäller. Att ändra folks attityder. Inte minst om vikten av att använda bilbältet, att alkohol och trafik inte hör ihop och att gällande hastighetsbegränsningar skall följas. Om alla höll hastighetsbegränsningarna så skulle antalet dödsolyckor i Sverige minska med mer än 100 personer/år och antalet svårt skadade minska ännu mer. Att bältet skall användas och att föraren skall vara nykter vid bilkörning är allmänt vedertaget men inställningen till den som kör för fort är mer överseende trots att man då riskerar både sitt eget och andras liv.
Att sätta "rätt" hastighet för att minska risken för svåra olyckor är en viktig uppgift.
Regeländringar kräver dock att befolkningen accepterar regeln annars blir effekten den motsatta.

Enligt uppgift planerar Vägverket hastighetsbegränsningar på många ställen på Gotland.
En av de vägar där hastighetsbegränsning redan införts är sträckan mellan Fidekorset och Burgsvik. Som framgår av tidningsinlägg och uttalanden känner inte befolkningen att de fått vara med i någon dialog med Vägverket före beslut.
Det är viktigt att förslag till hastighetsbegränsningar motiveras och kommuniceras med trafikanterna. Det är viktigt att skälen för hastighetsbegränsning är begripliga. Det är viktigt inte minst för att få respekt för den hastighet som slutligen beslutas.
Hans Klintbom
Läs mer om