Miljö- partiet är Urbaniseringspartiet
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ni börjar alltid i fel ände, det är inte oljan som är problemet utan fordonen som släpper ut avgaserna. Angrip problemet istället det vill säga biltillverkarna.
Vi borde sätta en deadline och efter det datumet får ingen nyproducerad bensin- eller dieselbil säljas. Då slipper man ruinera vanligt folk på landsbygden genom att höja bensinskatten.
Ett dumt förslag MP har är att höja bensinskatten med 2 kronor per liter om man kommer till makten efter nästa val. Man fortsätter med sin totalurbaniseringspolitik.
Ni borde heta Urbaniseringspartiet.
Det största problemet är inte konsumenterna som MP hela tiden antyder, ni sparkar alltid på oss vanliga människor, vi har inget val vi måste åka och tanka bilen ändå.
MP kanske inte förstår att man behöver lämna barn på dagis och handla mat, alla bor inte i städer och kan åka kollektivtrafik. 80 procent av koldioxidutsläppen i världen kommer från storstäder. Sluta upp med er häxjakt på oss som bor på landsbygden.
Kollektivtrafiken som enligt MP är lösningen på alla problem i hela Sverige, subventioneras till 85 procent av skattebetalarna på Gotland.
Kollektivtrafiken är bra men då ska den vara miljömässigt försvarbar, det är den inte om man åker omkring med en nästan tom buss som snittar 3-4 liter per mil jämfört med min bil som snittar 0,45 liter per mil är det inte alltid man gör miljön en tjänst om man åker kollektivt.
Det krävs upp emot 10 personer på bussen för att det ska vara någon mening.
Det kommer inte att åka fler människor kollektivt på Gotland om man erbjuder ännu fler linjer på udda tider. Behåll kollektivtrafiken på Gotland i dess nuvarande form. En utbyggnad skulle endast bli kostsam för oss skattebetalare. Gotland är för litet för en storskalig lokaltrafik.
En liten fundering: åker alla till och från Visby eftersom det inte finns någon buss som trafikerar till exempel Hemse-Fårösund?