Maken till osmaklig "reklam" får man leta efter
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Damen från Livsmedelsverket hänvisade till experter och undersökningar, som verket stödde sina rekommendationer på, men sa inte vilka. Deras "gamla" råd var 10 år och måste förnyas. Reportern gick hårt åt henne och lät påskina, att de andanhållet nyblivna mödrar några glas vin i veckan, alldeles i onödan, med sina råd. I hela 10 år dessutom.
Alkoholproducenterna härjar fritt i många länder och deras reklam för starksprit riktar sig till kvinnor, även ammande och gravida. När man ser deras annonser tror man inte sina ögon. Säkerligen finns i den forskningen Livsmedelsverket hänvisar till projekt betalda av alkoholproducenter eller deras bulvaner. Hur obundna och objektiva är deras experter? Inga namn nämns verket har låtit sig luras och nu ska barnfamiljerna, med deras råd, med gott samvete köpa vin och starka ölsorter och ha alkohol hemma, så de kan ta sig ett glas.
Kvinnors alkoholdrickande ökar, de är oftare än män "hemmadrickare". Samtidigt ökar beroende och alkoholism bland kvinnor. Hur går det för deras barn? Ja, det är inte Livsmedelsverkets huvudvärk.