Lönsam cykelsatsning

Gotland2009-05-02 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gotland har ambitiösa mål om ökad sysselsättning, tillväxt och förbättrad folkhälsa. En insats som har stor potential att främja alla dessa mål är att satsa på cykelinfrastruktur för att öka cyklandet. Att satsa på infrastruktur för cykling är enligt forskningen positivt för bla folkhälsa, miljö, hållbar utveckling, tillgänglighet och mobilitet, lokal utveckling, och för att förebygga trafikskador.
Det är även samhällsekonomiskt lönsamt: En systematisk genomgång av forskningen visar att varje satsad krona på cykelinfrastruktur i tätort ger i snitt 11 kronor tillbaka genom minskad sjukfrånvaro, ökad produktivitet, minskat insjuknande i kroniska sjukdomar och en minskning av trafikskador.

Att bygga cykelinfrastruktur är även en viktig åtgärd för att öka cykelturism och främja lokal utveckling: Cykelturismen ökar mycket snabbt i Europa och omsättningen beräknas stiga från 40 till 80 miljarder kr per år till 2025. I Sverige beräknas cykelturismens årliga omsättning öka från 150 miljoner kr idag till 1.5-2 miljarder kr 2025. Omsättningen 2025 motsvarar 8 000 årsarbeten.
Gotland har mycket goda förutsättningar för cykelturism: Det är korta avstånd mellan orter och upplevelsevärden såsom badstränder, friluftsområden, kulturella företeelser och historiska minnesmärken, och cykeluthyrning och cykelpaket är etablerat sedan länge. Dock saknar Gotland i princip sammanhängande bilfria leder. Att bygga bilfria cykelleder är den viktigaste faktorn för att cykeltrafiken ska utvecklas.

Att anlägga infrastruktur för cykel i tätort kostar mycket pengar - ofta 1-2 miljoner kr/km. Även om cykelleder endast kostar en bråkdel av vad bilvägar kostar (bilvägar kan ibland kosta 1 miljon kr/meter), är det viktigt att skattemedlen används förnuftigt och effektivt. För att höja kostnadseffektiviteten är det viktigt att de bilfria cykellederna planeras för att passa många former av cykling, bland annat cykelsemester, enstaka dagsutflykter av cykling på semester, närrekreation, regelbunden arbetspendling och motionsutövning.
Lönsamheten av cykelleder är beroende av avstånd, typ av terräng eller mark som måste exploateras och befolkningsunderlag. En svensk rapport bedömer att det är samhällsekonomiskt lönsamt att anlägga bilfria leder mellan tätorter upp till 15 km från varandra. Avståndet kan generellt vara längre om det finns stor potential för cykelturism och om det bor många invånare längs vägen mellan orterna.
Det bör därför finnas goda förutsättningar att anlägga cykelleder mellan Visby - Roma (20 km), Slite - Lärbro (10 km), Tingstäde - Lärbro (13 km), Kappelshamn - Lärbro (7 km), Klintehamn - Hemse (23 km), Hemse - Stånga (10 km), Stånga - Ljugarn (18 km). Gotland har även nedlagda banvallar som skulle fungera väl som cykelleder. Anläggningskostnaden är 10-20 % av kostnaden för att anlägga en cykelväg på obruten mark.

Mycket tyder på att en satsning på omkring fem i huvudsak bilfria "slingor" med varierande längd i olika områden på Gotland skulle kunna generera en betydande årlig omsättning. För att lederna ska bli framgångsrika krävs en attraktiv infrastruktur med många upplevelsevärden, övernattningsmöjligheter, matservering, cykeluthyrning, säkra och trygga cykelparkeringar, service och så vidare.
Cykelturister har begränsade möjligheter att ta med egen mat vilket ger förutsättningar för att utveckla utbudet av närodlad mat. Erfarenheter från internationella cykelleder liknande de som vore aktuella på Gotland visar att det är möjligt att locka 20 000 användare/år (200 cyklister/dag i juni, juli och augusti). Intäkterna uppgår till 64 miljoner kr/år baserat på fyra övernattningar och att varje användare spenderar 800 kr/dygn. Därtill kommer intäkter från dagsutflykter och arbetspendling.
Det är även intressant att snegla på Europas mest besökta turistled, "Donau Radweg". Leden är 43 mil lång och går från Tyskland till Ungern, och är till 90 procent bilfri. År 2006 cyklade 65 000 personer hela sträckan och 230 000 cyklister gjorde dagsutflykter. Cyklingen genererade över 300 000 gästnätter och omsatte 225 miljoner kr.
I och med Gotlands pågående arbete med en ny översiktsplan finns goda förutsättningar att påbörja utbyggnaden av bilfria cykelleder. En satsning på omkring fem bilfria cykelleder är en bra start. På lång sikt bör målet vara att anlägga ett nätverk av leder som når alla delar av ön för att främja både cykelturism och vardagspendling.

Läs mer om