Jämställdhet blev rött skynke för Herlitz
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som offentligt finansierad institution är Gotlandsmusiken skyldig att arbeta aktivt med jämställdhetssträvanden. Att provspela för anställning bakom ett skynke räcker inte. Det finns anledning för de ansvariga att ställa sig själva följdfrågor om hur man kan locka till sig fler kompetenta kvinnor. Hur är platsannonsen formulerad? Frågar vi efter rätt förmågor? Vad mer är viktigt än att kunna traktera en bastuba? Exempelvis är Gotlandsmusiken mycket ute i skolorna och då kan till exempel kunskap om och erfarenhet av pedagogik vara viktigt att ha. Vid en titt på hemsidan kan man snabbt konstatera att programmet för höstens arbete i skolorna heter "Fruktsallad", det vill säga det är samma program man gjorde redan för 10 år sedan och jag vill mena att det redan då var pedagogiskt undermåligt. Har det utvecklats? Sammanfattningsvis undrar jag hur Gotlandsmusiken egentligen ställer sig till de kulturpolitiska målen? Förtjänar de er ansvarstagande välvilja?
Kulturälskare med förflutet i en gotländsk skola