Jag vill veta vad som händer med mina brevförsändelser

Gotland2009-04-23 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vad eller vem, är det som orsakat att två för mig viktiga brev har haft en fördröjd leveranstid med cirka två veckor?
Under januari och februari har detta upprepats vid varje månadsslut när jag betalat räkningar för åldriga föräldrar via bankgiro på Sparbanken Gute i Ljugarn. Breven har postats i Visby 09-01-26 respektive 09-02-24. Januariförsändelsen stämplas i Sparbanken Gute:s inkassa 11 februari, sexton dagar alltså, nästa brev stämplas i bankens inkassa 9:e mars, tretton dagar.
Dessa brev innehöll räkningar som skulle vara betalda till den sista i månaden och skulle normalt sett nått banken dagen efter att jag lade dem på lådan, leveranstiden på brev är enligt posten ett dygn. Så vad har hänt? Posten och banken skyller på varann. Jag har inte slarvat men, det är jag som får betala dröjsmålsränta för att någon annan slarvar med mina brev, inte kul. Vem är det som inte gör sitt jobb? Och det var inte slut på strulet i och med detta, icke. Min far avled före jul och bouppteckningstjänsten köpte jag av Sparbanken Gute.

Bouppteckningen äger rum 5:e februari och enligt banken så brukar det dröja cirka fem veckor mellan förrättning och beslut. Tiden går och det är tyst, mycket tyst, efter åtta veckor kontaktar jag skatteverket som meddelar att någon bouppteckning efter min far finns inte registrerad, den finns inte, existerar inte, inte inskickad, vad vet jag. Vad jag däremot vet är att jag köpte tjänsten av Sparbanken Gute och att det var bankens ansvar att vidarebefordra handlingarna till skattemyndigheten och kvinnan på banken säger att hon har postat dem senast den 9:e februari. Var är då bouppteckningen efter min far någonstans? Har någon obehörig lagt rabarber på den? Ingen vet. Strul, strul och strul igen, vad är det som händer med mina brev, eller borde jag formulera om frågan? Vad är det som har hänt med människorna som hanterar våra post och bankärenden, har de ingen koll?
Att saker och ting fallerar någon enstaka gång det kan jag ta, men inte tre gånger på raken. Vi är alla med och finansierar posten och bankväsendet via skattemedel och avgifter och vi är alla kunder hos desamma. Jag vill kunna lita på att mina brev kommer dit de ska och i rätt tid. Visst, jag har dator och skulle mycket väl kunna betala räkningar på nätet men, det händer oförklarliga fadäser även där så det vill jag inte, och som kunde så kan jag ännu så länge välja det som känns bäst för mig, eller har gjort hittills i alla fall. Just nu så känns det mest som att inget system är pålitligt. När allting funkar och går som förväntas då vill alla vara med och sola sig i glansen men, när det klickar så finns det helt plötsligt ingen som varken har eller vill ta något som helst ansvar, då är alla lika oskyldiga och alla skyller på varandra. Så himla dåligt. Skärpning tack.
Läs mer om