Innerstadens trauma

Foto: Tobias Wallström

Gotland2009-06-12 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
MÄnga bilister som kör in i gamla Visby - unga som gamla - gör skÀl för beteckningen intoleranta sluskar. De kör för fort och för ansvarslöst. Det innebÀr att de inte begriper att stadsbygd krÀver ett speciellt hÀnsynstagande, speciellt i Visby dit nu ocksÄ vÀrldens blickar riktar sig. I Visby innerstad kan inte trafiklagstiftningen anvÀndas som i ny stadsbygd. Nu har ju heller inte kommunens trafiktekniker kunskap om de möjligheter att hantera bilismen som finns, sÄ det förklarar kanske virrvarret. Men förlÄtas kan inte kommunens avstÄndstagandet av lösningar. Bilisterna idag förstÄr helt enkelt inte att gatuutrymmen och grÀnder inte Àr till för bilisterna. NÄgra tusen boende behöver framförallt dagligen och stundligen ta sig fram mellan olika mÄlpunkter. Ska trafiklagstiftningen tillÀmpas sÄ behöver en stor del av stan rivas bort vilket uppenbarligen Àr trafikteknikers önskan.

Av mÄnga boende upplevs dÀrför dagens bilförare som dryga. Det Àr förvÄnande mÄnga "yrkeschaufförer" i firmabilar som gör sina firmor en otjÀnst. Kommunens egna bilar Àr inga undantag i dÄlig framfart. De har inte fÄtt skolning i vad som gÀller. Distributionsbilar kör i obegripligt stora lastbilar med bilslÀp som river med sig vegetation och hushörn. De finns boende i innerstan som slutat handla varor frÄn de firmor som distribuerar i för stora fordon.

Saknas det information frĂ„n kommunen? Brister kunskaperna? Är det som med nerklottringen av stan en slapphet hos politikerna? Klotter fĂ„r stĂ„ Ă„r frĂ„n Ă„r till och med pĂ„ kommunĂ€gda delar utanför kommunens egna hus. Hur mĂ„nga Ă„r fĂ„r stadsborna stĂ„ ut med den nonchalanta hĂ„llning som trafikteknikerna visar genom att inte stoppa genomfarten. För det Ă€r vĂ€l förbjudet att köra igenom stan och de satta högsta farterna pĂ„ ca 7 km/tim pĂ„ gĂ„ngfartsgator gĂ€ller vĂ€l?
LĂ€s mer om