I akut behov av en toalett

Gotland2009-03-12 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alla har vi varit i trängande behov av att få använda toaletten. Det kan vara hemma eller på allmän plats. Ibland hittar vi en toalett på en gång medan det vid andra tillfällen kan ta lite längre tid. När vi inte hittar en omgående kan vi hålla oss och vänta tills en "dyker upp".

Det finns också människor i vårt samhälle som är i trängande behov av att få tillgång till en toalett men som ABSOLUT INTE kan hålla sig. Jag pratar om helt vanliga människor i alla åldrar som har en tarmsjukdom.
Detta innebär att de ofta behöver använda toaletten omgående - inte sen, inte om ett tag, utan NU!
Min son var med om följande i en Visbybutik för någon vecka sedan:
Han stod i butiken och väntade eftersom det var många före honom och det tog tid. Att leva med en tarmsjukdom innebär för honom att han måste få tillgång till en toalett omgående.
Han går fram till personalen i kassan, visar upp sitt kort som klart och tydligt säger att han har en tarmsjukdom och är i behov att få en toalett. Efter att ha visat upp kortet ber han vänligt om att få låna toaletten. Personalen i kassan tittar nonchalant på kortet och säger:
- Det där kortet har jag aldrig sett.
- Ja men jag måste få låna toaletten, säger han.
Personalen bemödade sig inte ens med att läsa på kortet och visade ingen som helst förståelse för hans situation vilket resulterade i att sonen INTE fick låna personaltoaletten i denna butik.

När jag fick höra detta blev jag så ledsen. Hur kan man bemöta en person på detta sätt? Tänk dig själv att du har diarré och måste hitta en toalett omgående. Det är inte lätt att hålla sig och både du och jag vet vad som kan hända - du bajsar på dig.
Jag ringde upp butikschefen för att uttrycka hur ledsen och besviken jag var över personalens bemötande.
Det som irriterar mig mest är att personalen lånar ut personaltoaletten till barn (vilket är helt rätt) men inte till de människor som lever med en tarmsjukdom.
Samtalet slutade med att butikschefen skulle ta upp detta med sin personal som ett kundklagomål - vilket jag hoppas har skett.

Jag har skrivit denna insändare för att skapa en debatt kring hur ni som arbetar i till exempel butiker, bibliotek, biografer, teatrar, caféer etcetera bemöter människor som har en tarmsjukdom.
Jag hoppas också att ni som är butikschefer eller ansvariga på er arbetsplats tar upp denna insändare till diskussion med er personal. Det är också viktigt för er att förstå att dessa människor inte har någon smittsam sjukdom, ingen magsjuka, ingen vinterkräksjuka.
De ber bara snällt om att bli bemötta med förståelse och respekt och att DU som personal är så vänlig att du kan låna ut personaltoaletten på din arbetsplats. Kan det vara så svårt?
Läs mer om