Hyrbilen - bortglömd klimatfråga

Gotland2009-06-11 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är väl känt att hyrbilar minskar bilismens klimatpåverkan. Därför är det mycket märkligt att hyrbilarnas klimatnytta inte nämns med ett enda ord i regeringens nya klimatstrategi. När klimatförslaget beslutas av riksdagen den 15 juni bör de ansvariga partierna uppmärksamma hyrbilen, den glömda klimatfrågan.

Vi klarar oss inte utan bilen i vårt avlånga land - den innebär en frihet, som ett komplement till kollektivtrafiken. Men att äga, besiktiga, serva, reparera och försäkra bilen förknippas inte alltid med frihetskänslor. Tvärtom kan det för många vara en lättnad att kunna överlåta detta åt en professionell aktör och bara ha bilen när man verkligen har nytta av den. Det möjliggörs med hyrbilar, och det har en stor klimatnytta av flera olika skäl:

För det första är varannan bilresa under fem kilometer - man tar bilen för att bilnycklarna ändå låg på hallbordet. Om man inte äger bil utan istället hyr, minskar de onödiga bilresorna medan gång, cykling och bussresande ökar. En god tillgång till hyrbilar gör det också lättare att ta tåget större delen av sträckan och hyrbil sista biten.
För det andra är hyrbilarna miljöbilar i väsentligt högre grad än övriga bilar. Målet för Sveriges biluthyrare är att 60 procent av bilarna ska vara miljöbilar senast år 2010, en nivå som Statoil når redan i slutet av detta år. Det är skyhögt över andelen miljöbilar i den totala svenska fordonsflottan, som bara är några få procent.

För det tredje är hyrbilar viktiga som ögonöppnare för bilisten. Under nittiotalet insåg många hur bra man klarar sig med en mindre bil, efter att ha hyrt en Renault Twingo eller liknande på bensinmacken. På samma sätt hjälper hyrbilsfirmorna nu till att introducera miljöbilar till konsumenter som vill testa tekniken utan större förpliktelser än en weekendhyra.

Den som väljer hyrbil, gör en insats för att minska sin klimatpåverkan. Det förstärks om man hyr hos något av de bolag som rekommenderas i Gröna Bilisters hyrbilsranking och om man väljer att hyra en miljöbil. Det finns nu etanolbilar i de flesta storleksklasserna, med 65 procent minskad klimatpåverkan jämfört med motsvarande bensinbil enligt Naturvårdsverket och Vägverket. Den återstående klimatpåverkan kan kompenseras genom köp av så kallade utsläppsrätter, som ingår i priset för vissa hyrbilar eller kan köpas via Gröna Bilister eller Statoils webbplats.
Också politiker kan göra mer för att maximera klimatnyttan med hyrbilar. Det är bra att statliga myndigheter ska välja miljöbilar, också när de hyr bil. Men vilken annan stimulans för hyrbilar vill regeringen satsa på?

Sommar är hyrbilstider. De som hyr bil i sommar bör ta sig en funderare - kan inte hyrbilen bli en klimatsmart vana? Och om inte politikerna tar tåget till riksdagens beslut om den svenska klimatstrategin den 15 juni - så testa en hyrbil med låga utsläpp av växthusgaser!
Läs mer om