Hög tid att sÀnka brÀnsleskatten

Gotland2007-05-18 01:06
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Finansministerns bluffargument!

Finansminister Anders Borg har i en lÀngre mediaintervju vecklat ut ett antal tankar om klimathot, koldioxidutslÀpp och beskattning av bensin och diesel. Slutsatsen Àr att man nu pÄ finansdepartementet "förutsÀttningslöst" skall utreda om och hur brÀnslebeskattningen skall göras om. Media har dragit den föga förvÄnande slutsatsen att "nu skall bensin och dieselskatten höjas".

Alla utredningar och förÀndringar brukar ju alltid leda till att det samlade skattetrycket pÄ de svenska glesbygdsbilisterna höjs. Just nu anvÀnds klimat- och miljöargument, Àven de mest lÄngsökta, som ursÀkt för eller kamouflage av skattehöjningarna som alliansregeringen vill göra (men kanske egentligen skÀms över).

Men denna gÄng var Anders Borgs lite lÀngre utlÀggningar riktigt intressanta för alla som försöker hÄlla vÄrt avlÄnga och glesbefolkade land rullande.

Finansminister Borg argumenterar nÀmligen egentligen för sÀnkt bensin och dieselskatt i Sverige

NÀr Borg resonerar om klimatfrÄgan och koloxidutslÀppen framtrÀder ett par tankeslingor vÀldigt tydligt:

3 marknaden Àr effektiv och skall styra utvecklingen.

3 vi skall göra ÄtgÀrder som Àr kostnadseffektiva och samhÀllsekonomiskt nyttiga,

3 vi skall strÀva efter stora internationella - globala - lösningar pÄ ett globalt problem och

3 vi skall undvika ÄtgÀrder som snedvrider konkurrens och motverkar marknadens effektivitet.

NÀr man stÀller dessa grundlÀggande mer principiella mÄl i relation till fakta om dagens svenska verklighet blir slutsatserna intressanta. Fakta Àr nÀmligen:

3 Sverige har redan i dag vÀrldens högsta koldioxidbeskattning av fordonsbrÀnsle. För att inte försÀmra vÄr konkurrenssituation bör koldioxidskatten harmonieras internationellt, dvs. sÀnkas i Sverige.

3 Sverige har, som EU: s verkligt utprÀglade glesbygdsland större behov av transporter Àn större delen av jordens stater. För att inte negativt pÄverka vÄr konkurrenssituation mÄste vi dÀrför relativt sett sÀnka vÄra transportkostnader eftersom vi i dag ligger i topp nÀr det gÀller beskattning - trots att vi Àr ett glesbygdsland.

3 Minskning av koldioxidutslÀpp frÄn fordon Àr relativt sÀtt vÀldigt dyrt i förhÄllande till kilopriset för reduktioner inom andra sektorer. Att ytterligare reducera koldioxidutslÀpp frÄn just fordon Àr ett av de allra dyraste och minst kostnadseffektiva minskningsalternativen. AlltsÄ finns det mÀngder med billigare ÄtgÀrder som skall vidtas först om man pÄ ett seriöst sÀtt vill ta itu med koldioxidutslÀppen.

3 Finansdepartementets egna utredare har, med förvÄning, tidigare konstaterat att höjda bensin- och diselskatter inte alls pÄverkar körstrÀckorna sÄ som man trott enligt sina ekonomiska modeller. DÀremot slÄr höjda drivmedelspriser vÀldigt hÄrt mot lÄginkomsttagare.

En höjning av bensin- och dieselskatten har med andra ord inga som helst positiva effekter pÄ miljön utan genererar bara högre inkomster till staten och större problem för lÄginkomsttagare.

Slutsatser av Borgs framförda Äsikter och de fakta som gÀller Àr att Borg och alliansregeringen bör gÄ fram med förslag om sÀnkta bensin- och dieselskatter i Sverige.

100 000-tals svenskar röstade pÄ allianspartierna just pÄ grund av löften om sÀnkt bensinskatt.

Det Àr dags att infria det löftet nu - argumenten för att göra det har ju Borg redan fört fram.

LĂ€s mer om