Hastigheter på vägarna sätts av överförmyndare

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX /

Gotland2009-10-15 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Såg länsstyrelsens förslag i onsdagens tidning och det är som väntat en stor besvikelse. Hastighetsgränserna ska kännas logiska, vad är logiskt med att köra 70 på en lågt trafikerad bra väg i skogen. Som till exempel. Mästerby - Sanda, (förr 90-väg). Kanske den blir 60 framöver, vansinnigt.

Min fasta övertygelse är att det handlar enbart om att det inte finns pengar till att underhålla vägarna och samtidigt inkassera mer böter till statskassan.
Spara pengarna som läggs på en massa värdelösa utredningar, omskyltningar och så vidare och satsa dem på vägunderhåll istället så kanske folk kan fortsätta känna acceptans för de befintliga redan lågt satta gränserna. De högt satta böterna har redan skrämt många att köra 80 på 90 vägarna som egentligen är cirka 75 om man mäter med GPS.

Varje förare med självbevarelsedrift ser hastighetsskyltarna som en rekommendation och anpassar själv farten efter vägbeskaffenhet, väglag, siktförhållande och så vidare. Det behövs inga överförmyndare till det. Den övriga förargruppen kommer alltid att finnas och det är denna grupp som orsakar olyckor oavsett trafikregler. Alternativt kanske alla privata körkort ska dras in och vi istället får åka miljötaxi med en välutbildad vägverks-byråkrat som taxichaufför.

Nej, att köra bil är en frihet under ansvar där friheten hotas genom restriktioner som saknar förankring hos brukarna. Det känns som det är dags att starta en liknande protestlista mot överförmyndarna såsom den som nu pågår i "cook and chill"-debatten.
Till sist en kommentar angående en "finess" som verkar vara extrautrustning på 7 av 10 bilar. Jag tänker på blinkers som verkar saknas på många bilar eller kan det vara så att 7 av 10 förare inte vet att den även ska användas i rondeller.
Läs mer om