Har vi den sjukvård vi förtjänar?

Gotland2009-03-28 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter att ha försökt inte mindre än 12 gånger att per telefon få kontakt med lasarettets ögonmottagning lyckades det äntligen. När jag påtalade att det var svårt att komma fram fick jag beskedet att det oftast var enbart måndagar och tisdagar som det var på det sättet. Ja, det var ju en bra upplysning, men tänk om det var så att patienten verkligen behövde få kontakt just någon av dessa dagar? Jag har alltid trott att sjukvården skulle vara lättillgänglig när patienten behövde hjälp.
Efter att ha framfört det som för mig var ytterst angeläget fick jag reda på hur många minuter samtalet hade varat. Även om jag tillhör gruppen äldre, så förstod jag att nu fick det vara slut med ynnesten att över huvud taget ha blivit lyssnad på.
Det här vore kanske något för Patientnämnden att intressera sig för. I nuläget är jag nummer tre i min omgivning som känt sig illa till mods efter kontakt med ögonmottagningen.
Förslag:
1. Använd den nya tekniken som gör att patienten blir uppringd i stället för att sitta och vänta på att kunna komma fram.
2. Tidsbestäm redan från början hur långt ett patientsamtal får vara.
3. Inför att samtalet endast får innebära tidsbeställning, ingen rådgivning.
4. Skicka teletjänstgörande personal på kurs i telefonkultur med betoning på begreppet empati.Synsvag
Läs mer om