Hallå, några gotländska företagare

Gotland2009-07-08 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Läs detta ifall lågkonjunkturen även skulle nå er!
Ibland är det märkligt hur vissa personer kan sköta sina företag. Jobb som lovades för 12 månader sedan blir helt plötsligt "bortglömda"!
Att bestämma när en hantverkare kan komma eller ha ett överenskommet uppdrag slutfört, kan vara svårt.
De måste ju först tala om hur oerhört mycket de har att göra och vad som hänt sedan vi kom överens om att det SKULLE ju vara klart till midsommar. "Jo men jag fick ju det jobbet och det och det hände" et cetera.

Här kommer några tips till dig som vill klara dig i en hårdnande konkurrens eller i en kanske kommande lågkonjunktur som även kan drabba Gotland:
l "Välkommen till Telia mobilsvar". Nej det är väl inte särskilt proffsigt! Tala in ett bra meddelande. "Hej du har kommit till Pelle Grävare. Jag är upptagen just nu. Lämna ett meddelande så ringer jag tillbaka." Eller: "Jag kan inte svara just nu, men har telefonen på mellan klockan 16 och 17 varje dag".
l När du lyssnat av: Tänk på att ringa tillbaka inom 24 timmar.
l Om du inte kan svara, kanske ett kort SMS kan vara smart, där du meddelar att du hör av dig efter kl 15 till exempel.
l Om du inser att du inte hinner färdigt till den utlovade tiden. Meddela kunden i god tid SAMT tala om när du beräknar att det är klart.
l När du får ett uppdrag: Svara inte att du kan göra det "så snart du får tid", för du har ju så oerhört mycket att göra för den och för den et cetera.
l Jag som beställare vill bara veta OM du kan göra det, NÄR det blir klart och VAD det kostar. Inget mer behöver jag veta!
l Lova inte att göra något som du inte känner för eller som du inte ser är möjligt att göra på den tid kunden vill.
l Om tidsplanen spricker: Meddela kunden INNAN kunden hinner kontakta dig. Det är alltid bättre att förkomma än att förekommas !!!!
l Tryck upp visitkort som du kan lämna till både kunder och intresserade.
l Är du hantverkare och har alldeles för mycket att göra. Ta då bort reklamen på bilen eller anställ mer personal! - Eller tacka nej till uppdraget.
l Fokusera också på arbeten som ligger i din närhet i stället för att lägga massa tid på resor.
l Se till att firmatelefonen vidarekopplas eller koppla in en telefonsvarare när ingen kan svara .
l Besvara mail inom 24 timmar.
l Om du inte har en hemsida, så se till att få en enkel sådan gjord. Det kanske räcker med enbart kontaktuppgifter och vad ditt företag kan göra. Kostar ca 12 kr /månad.
l När du fakturerar. Gör det då direkt efter arbeten slutfört. Inte tre månader efter! Ange tydligt när fakturan förfaller.
l Vårda dina kunder. Några veckor efter arbetet är slutfört bör du slå en signal för att kolla att kunden blev nöjd med vad du gjorde. Det kan ju faktiskt ge nya uppdrag. "Jo min granne vill också byta ut sitt badrum" t ex !
l Spara email-adresserna till dina kunder i en excelfil. Då kan du till exempel sända ett mail i januari och meddela att det är tid att panera in ev jobb för våren redan nu.
l Lägg in dina viktiga kunders mobilnummer i din mobil så ser du direkt vem som ringer.
l Kör inte med hemligt nummer på mobilen. Vissa personer vägrar svara på "dolt nummer".
l Vårda även dina leverantörer och samarbetspartners!
l Och till dig som levererar varor. Helt plötsligt slutar en kund att lägga order - ring och kolla varför!
Till sist: Att göra bra affärer är att veta vilka affärer man ska tacka nej till!
Sedan finns det en massa duktiga hantverkare som kan allt detta - Det är dom som kommer att lyckas och det är dom vi gillar att anlita!
Det finns en hel del bra böcker i ämnet. Kolla på www.redaktionen.se
Flera som tycker
Läs mer om