Gotland, naturligtvis!
Magnus Götherström presenterar en hel rad idéer om hur Gotland skulle kunna bygga en bättre framtid. Vad sägs om en ny internationell stad, vindkatedral, fiskelägen och strandhugg?
Magiskt. Många ord flög genom luften när Per-Erling Evensen och de andra i varumärkesgruppen redogjorde för hur de tänkt. Men ordet "magiskt" ska sammanfatta det mesta.
Foto: Henrik Radhe
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För mig behövs inga trollkonster för att uppleva Gotland som något alldeles fantastiskt och utöver det vanliga. Jag skulle nog föredra den gamla slogan som fanns på 80-talet "Landet annorlunda". Den andra slogan som haft stor genomslagskraft, "Navet i havet" känns dock föråldrad och gammal. Varför inte "Gotland, naturligtvis!" ("Gotland, naturally!") eller "Gotland, självklart!" ("Gotland, for sure!") (det naturliga skulle vara att översätta till "of course" men det ligger för nära "off course" som blir negativt).
Med tanke på de förslag som lyftes fram i tidningen hoppas att det finns fler förslag i bakgrunden som är mer genomtänkta. Att Gotland skulle ha en egen tidzon verkar märkligt, då är det bättre att marknadsföra platsen där tiden står stilla eller där den går långsammare än någon annan stans. Det är ju faktiskt så många upplever det när dom kommer till vår ö. Ett annat förslag som lyftes fram var att man skulle försöka lägga en TV-serie till ön. Om jag inte minns fel så var ju faktiskt MTV i Visby 1996 och spelade in serien "The Real World" som vad jag förstod gick ut i Europa. Det är dock höljt i mörker huruvida denna uppmärksamhet genererade någon turism till Gotland.
Hur skall man då marknadsföra Gotland?
Gotland har ju länge arbetat som en region i Europa inte bara ett län/en kommun i Sverige, därför bör marknadsföringen ha ett internationellt perspektiv parallellt med det nationella. Om man tittar på vad andra regioner har lyckats med så har de tagit till vara på vilka resurser som finns naturligt runt omkring i området. Gotland har framför allt två stora tillgångar, Vind och Vatten. Varför utnyttjas inte dessa mer i marknadsföringen?
Min dröm är att det uppförs en stor vindkatedral här på ön som generar ljud genom att luftströmmar leds på olika sätt genom den. Tänk Er en konsert med vindljud och vanliga instrument där musikerna måste improvisera efter vindens nyckfulla framfart... en utmaning som heter duga. Mig veterligen finns ingen vindkatedral ännu så här kan Gotland bli världsunikt.
En annan dröm är att utnyttja kusten och havet. Med norska hurtigrutten som inspiration borde det kunna gå att skapa ett nätverk mellan alla fiskelägen och hamnar runt Gotlands (inklusive Fårö och de andra kringliggande öarna) där man gemensamt marknadsför sig mot båtturismen. Genom att tala om vad som finns i närheten av varje strandhugg kan man förmedla kultur, natur, upplevelser, specialiteter och matserveringar. Tänk bara att komma in till ett lite fiskeläge och bli mött av en hästdroska som tar besökarna på en rundtur eller kanske raka vägen till matserveringen allt efter vad som besökarna själva vill.
En annan idé är att marknadsföra Gotland som en helt ekologisk ö. Allt skulle då genomsyras av en ekologisk tanke. Här har vi kommit långt på vissa områden och är redan uppmärksammade. Kan vi bibehålla det kan det i slutändan bli så att spetskompetensen för ekologisk utveckling söker sig till Gotland.
Ytterligare en annan idé som dock inte är min egen men som jag tycker bör finnas med i en framtidsvision är att anlägga en ny stad på Gotland. Vi har Toftafältet som för tillfället är väldigt lite utnyttjat, där skulle man kunna anlägga en stad. Denna stad skulle med fördel ha en internationell prägel med engelska och/eller tyska som huvudspråk. Här skulle det bli en kulturell smältdegel när folk från olika länder samlades. Så som befolkningen ser ut i Europa är det i första hand äldre personer som avslutat sitt aktiva arbetsliv som skulle attraheras av detta i första hand tror jag. Med Gotlands lugn, kultur och natur kan vi locka många nya årentruntboende som vill ta det lite lugnt på ålderns höst, dessutom skapas ju många arbeten för att hålla service igång och så vidare. I den här svängen finns det möjligheter att starta en båttrafik till Tyskland också.
Detta är några av de tankar och idéer jag har för att utveckla Gotland, rent vansinne skulle säker vissa säga, intressant säger säkert andra. Vad säger du?