Flygets utsläpp är i sammanhanget nästan försumbart: 12 kiloton per år. Detta trots att flyget ändå transporterar 300000 passagerare per år mot 1400000 för färjetrafiken. Men man måste då komma ihåg att färjetrafiken ju också sköter godstransporterna samt också transporterar personbilar, vilket gör jämförelsen svår.
Gotlands läns miljömål är att minska koldioxidutsläppen med 50 kiloton till år 2010 (då är transportsektorn och Cementa inte inräknad). 24 kiloton skulle sparas om man omfördelade resurser från de snabbgående färjorna på vinterhalvåret till södra Sverige och istället lät flyget bli det snabba alternativet söderut. Båtalternativet till södra Sverige skulle finnas kvar, men skulle trafikeras med långsamgående och mer miljövänliga färjor.
Om man skulle minska bilismen för att få samma besparing som Färjeflyget krävs att 5500 bilar varje dag under hela året i genomsnitt kör 50 kilometer mindre. Med andra ord, en ganska stor del av Gotlands bilar måste stå stilla året runt för att få samma spareffekt som Färjeflyget. Om viljan finns hos alla kan Färjeflyget införas inom några få år. Gotland kan bli ett föredöme då det gäller ansvaret för klimatfrågan.
Kommun och länsstyrelse kan påverka transportfrågorna. Det nuvarande färjeavtalet går ut den 31/12 2008. Rederi AB Gotland har ett inflytande över öns transportfrågor, som vida överskrider vad som annars är brukligt för en utförare av en statligt upphandlad trafik. Tidigare har man haft ett förtjänstfullt engagemang för miljöfrågorna. Men i klimatfrågan är det tyst. Det enda vi hört var på bolagets årsstämma häromveckan. "Långsamgående färjor vore en katastrof för det gotländska samhället" sa styrelseordföranden.
Katastrof? Om vi inte gör något åt utsläppen nu och om de värsta farhågorna blir besannade så är en inte obetydlig del av Europa obeboelig om 30-50 år. Och i Sverige har vi kanske 40 miljoner klimatflyktingar. Det är mycket som bleknar i det perspektivet.
Vad tycker du om Färjeflygsförslaget? Fyll i enkäten på www.farjeflyget.se! Där finns också mer information.