Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varför fungerar inte anslutningarna till Gotlandsfärjorna?Efter 5 års uppehåll var vi ånyo på besök på Gotland 23-27 juni. Vi pensionärer reste utan bil med de fina färjorna, snabba och bekväma. Mycket bra även om maten inte var någon höjdare! Mycket av det fina intrycket av färjorna förtogs emellertid av det ständiga trasslet med anslutningarna, vilket är en gåta att man inte kan organisera på bättre sätt.Följande hände:Färjebiljetterna beställde vi på Internet efter vissa besvär, eftersom Gotlandsbolagets hemsida inte var särskilt instruktiv för biljettförsäljning. Betalningen var dock mycket enkel och bra med direktkoppling till vår Internetbank. För oss var det bekvämast och billigast att åka pendeltåg direkt från Sundbyberg till färjorna. Vi ville veta om pendeln gick fram till hamnen varför vi gick in på SL:s Trafikupplysning, www.sl.se. Det gick inte att få fram information om detta. Däremot framgick att pendeltåget kom fram till Nynäshamn några minuter för sent för att passa färjan. Vi beslöt att ta ett tidigare tåg och vänta 1 timme extra på terminalen. Vi försökte då med SL:s Trafikupplysning. Där svarade man att det skall finnas ett litet kompletteringshäfte till Pendeltågstrafiken med uppgift om vilka pendeltåg som går ner till färjeterminalen. Vi åkte då till SL-centret vid T-Centralen i Stockholm. Men inte heller där kunde saken redas ut. En uppgift att inget tåg gick fram till färjorna under hela sommaren lämnades. Försäljningskontoret, Gotland City, Kungsgatan 57, Stockholm borde väl ändå ha uppgifter om möjliga alternativ för anslutningar till färjan tänkte vi. Men vi fick veta att man i den butiken endast var intresserad av att sälja biljetter till färja och direktbuss. Pendeltågstrafiken hade man inget intresse av. Pendeltåget tog oss till Västerhaninge där vi skulle byta. Vår vagn stannade inte mitt för tåget till Nynäshamn. Som tur var såg vi att alla andra passagerare sprang så vi kunde springande med våra väskor hoppa in medan man ropade ut att dörrarna stängs. När tåget närmade sig Nynäshamn förekom bland passagerarna olika uppgifter om tåget skulle gå ned till färjan eller inte. Vana Gotlandsresenärer hade anpassat sig till servicenivån med viss galghumor. Det visade sig att tåget inte gick ner. Vi hade ju gott om tid att släpa väskorna i regnet de sista 500 m. Någon vägskylt fanns inte men mer erfarna resenärer kunde visa "bästa" gångvägen till terminalen. Så var det dags för hemresa. Tåget avgick från Nynäshamn samtidigt som färjan kom in vilket betydde att vi skulle få vänta på nästa tåg. Vi beslöt oss för att kosta på direktbuss till T-centralen och byta till tunnelbana för att komma hem tidigare. Bussbiljett köptes smidigt vid incheckningen i Visby. Framme i Nynäshamn fanns ingen skyltning var bagaget lämnades ut. Från busshållplatsen fick vi så småningom syn på bagagevagnarna i närheten av det pendeltåg som till vår förvåning stod inne vid terminalstationen. Ett fåtal passagerare lyckades få fram sina väskor och rusa in i pendeltåget innan dörrarna slogs igen. Någon buss fanns inte inne men vi ställde oss i kön vid den enda busskylten T-centralen via Gullmarsplan. Efter en stund kom en fin charterbuss och stannade 50 m framför busskylten. Vi gick fram och frågade föraren som bekräftade att detta var direktbussen till T-centralen. Bagaget lastades i medan allt fler anslöt sig från kön vid busskylten. Vi satte oss och väntade i den mycket varma bussen. Efter c:a 0.5 tim kom besked från chauffören att hon hade elektroniskt fel på bussen och att hon inte fick kontakt med sin central för att lösa problemet. Bussen via Gullmarsplan hade kommit in och gått. Hon uppmanade oss att lugnt vänta.Vi beslöt att inte chansa på att bussproblemet skulle lösas utan vi lyckades hitta våra väskor och släpade dem till Nynäshamns station för färd med nästa pendeltåg. Det visade sig att samtliga passagerare efter hand samlades på stationen. En del var irriterade andra vana vid trasslet. En man hade åkt anslutningsbuss från Lärbro på morgonen men bussen hade kommit någon minut för sent till färjan så incheckningsluckan slog igen mitt framför honom. Han fick alltså vänta på vår kvällsfärja men var trots dubbelt busstrassel på gott humör. Tydligen var han en van Gotlandsresenär. Vi lastade upp väskorna på hyllorna på pendeltåget. Nu gick tåget ner till hamnen där vi uppmanades att lasta ur och byta vagn, eftersom vår vagn skulle kopplas från. Sent omsider kom vi hem lyckligt. Detta är inte bra för Gotlandsturismen. Förslag:Landshövdingen ordnar omedelbart ett möte för organisation och information av anslutning till färjorna med Gotlandsbolaget, SL, Gotlands Turistråd/Kommun eller dyl. Resultatet följs upp kontinuerligt.