Fy sjutton - sänk färjepriserna!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Fy sjutton! Vad får jag för denna dramatiska prishöjning? En försämrad bokningsservice "som man jobbar på", ett ogenomskinligt prissättningssystem, risk för smyghöjningar, en mindre flexibilitet för att ekonomiskt försvara spontant åkande och besök, onödig upprördhet och en betydligt mindre positiv bild av transportföretagets varumärke. Hur har man råd med det?
En ny sorts ursäktande hänvisningar från företaget till tider, som inte är möjliga att resa på för normalt arbetande kommer därtill som en bonus.
Att dessutom trogna Gotlandsresande pensionärers ekonomiska situation inte förbättras av kraftiga prisökningar är väl också klart. Monopolsituationen gör det inte lättare - i alla fall inte för oss drabbade resenärer.
Det är kanske ett sammanträffande att just uttrycket "Fy sjutton", enligt vad som sägs på Gotland, kommer från att Galgbergets tre pelare har sjutton stenar vardera.
När nu dessa mer än lovligt påfrestande prishöjningar är just i sjuttonprocents-nivån, så kan man hålla sig för skratt även om galghumorn ligger nära.
Så bästa medresenärer: Varför inte delta i kampanjen "Fy sjutton - sänk färjepriserna!" med syftet att få Destination Gotland att tänka om och sänka sina priser snarast? Eller rätta till priskonceptet som det heter på deras språk.
Att som påståtts tidigare i veckan från företaget att man behöver avvakta en utvärdering av den nya prissättningen, är inte alls nödvändigt. Det är alldeles solklart redan nu att de höjda priserna inte kan motiveras ur kundernas synvinkel, att missnöjet bland trogna kunder tilltar och att fel inte blir bättre för att tiden går.
Ni är väl inte sämre än att ni kan ändra er på rederiet? Medresenär - ta möjligheten att göra din röst hörd.
Fy sjutton - sänk färjepriserna!