Frågor om Destination Gotlands ansvar

Efter olyckan med Destination Gotlands bästa fartyg utanför Nynäshamn så har jag följande funderingar och frågor till ansvariga på Destionation Gotland:

Gotland2009-08-12 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att den tragiska olyckan med era båda fartyg inträffade var naturligtivs väldigt tråkigt, men som tur var; blev inga passagerare eller besättning svårt skadade. Däremot finns det säkert många passagerare som fick chockartade upplevelser i samband med kollisionen.
Jag ställer därför följande frågor till de ansvariga på Destionation Gotland:
Ni har ju, i konkurrens med andra rederier, avtal på att svara för transporter till och från Gotland med passagerare och gods? Turerna till och från Gotland kan ibland vara inställda på grund av hård vind, tillfälligt, eller lätthanterliga fel på någon färja. Detta kallas väl för Force Major, alltså i stora drag, någonting som man inte kan råda över?

Om, hemska tanke, även det andra fartyget fått skador så att det måste ha tagits in på varv?
Finns det någon planering när sådan olycka inträffar så att trafiken kan fungera, under den tiden som reparationerna utförs?
Destination Gotland skall väl följa det avtal som gäller och ha framförhållning i sådana här situationer?
Passagerarna måtte väl få ersättning, om dessa inte får åka med färjan, på avtalad tid?
Går det inte att ändra avgångstiderna på färjerna så att dom inte möts på det smalaste stället i Nynäshamn?
Det är knappast passagerarnas problem att se till så att kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet fungerar, inte minst för oss fast boende på ön?
Tacksam för svar i denna tidning
Läs mer om