Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Äntligen har debatten tänt till kring campingarna på ön! När jag och mina bolag - UBG (Utvecklingsbolag Gotland), WeHa och Visby Invest - började investera i campingar för cirka fem år sedan fanns inget intresse hos någon. Öns tio främsta campingar hade ett snitt på cirka två stjärnor. I rikets andra turistlän låg snittet på strax över 4 stjärnor. Gotlands kommun ansvarade för bland annat Snäck och Norderstrands Camping där standarden var under all kritik. Vi tyckte att det var viktigt att någon investerade i dessa anläggningar på ett sätt som vara lönsamt. Den nya publiken som kommer till Gotland har mer pengar och kräver bättre anläggningar och en betydligt högre standard vilket vi måste anpassa oss efter.Vi diskuterade våra idéer med kommunen och fick till besked att idéerna innebar att nya planläggningar måste göras på samtliga campingar vilket skulle ta cirka ett år. Dessa planer har tagit nästan fyra år. Tyvärr gäller det fyra av fem campingar som planlagts. Det är inte en miljö som företagare trivs och utvecklas i. Vi vill bygga campingar som gäster trivs på!Vi tycker det är kul att så många engagerar sig i utformningen av campingplatser, men många av dem som tycker bor aldrig på campingar och därför går deras åsikter tvärsemot de som är vana att bo på campingar och i stugbyar. Anki Dahlin på Länsmuseet, Stig Olsson med flera har dömt ut våra husvagnar som fasansfulla, fula och oestetiska. I och med att länsmuseet är remissinstans för bygglovsärenden är det mycket värdefullt att Anki ger oss ett förslag på hur campingarna kan utformas för att matcha länsmuseets krav. Hon har lovat att vi skall få det redan denna vecka vilket vi ser fram emot med spänning. (Finns det fler som har åsikter så kan ni skicka dem till Snäcks camping och ställ dem till vår VD Niklas Harlewi.)Många av våra gäster är glada att slippa släpa sin husvagn till Gotland. Genom att ha fast uppställda husvagnar behöver inte 350 husvagnar mötas i Nynäs-/Oskarshamn varje vecka. Det innebär att vi frigör cirka 600 bilplatser per vecka på båtarna! Fast uppställda husvagnar kompenserar därmed delvis båtarnas begränsade kapacitet - ett hinder för utvecklingen av turismen på vår ö - samt sparar miljön då färre bilar behöver transportera husvagnar genom Sverige.Våra gäster trivs som fisken i vattnet vid strandkanten och återkommer år efter år. Dessa gäster är imponerade över standarden, klassen och utseendet på husvagnarna som de hyrt på Snäck. Gästerna trivs, men på länsmuseet är man väldigt upprörd. Jag är bara en bland mångaMitt namn har blivit synonymt med allt som våra bolag håller på med så snart våra satsningar omnämns i media. Satsningen på campingar är ingen enmansshow, utan det är olika bolag med olika människor som ligger bakom varje satsning. Jag vore därför tacksam om debatten kunde föras med de olika bolagen. Jag finns med som delägare i några av de bolag som hittills varit på tapeten. Vissa har jag inte mer än 10% ägande i. Vi är många som jobbar med de aktuella campingprojekten och vi blir gärna fler. Debatten bör byggas på fakta och riktas mot aktuellt bolag för att kunna nyanseras lite mer.Någon påstod att jag hotat med att flytta om jag "inte får som jag vill" vilket är helt fel. Jag kommer bo kvar och har inga som helst planer på att flytta från ön. Gotland är ett fantastiskt ställe att bo på men tyvärr inte lika företagarvänligt som bovänligt. Däremot har vi sagt att vi drar ner på takten ett slag och väntar på att myndigheterna har bestämt sig för vad och hur man vill utveckla ön. Vi väntar med spänning på ett klart regelverk och snabba besked. Det innebär att våra företag med alla fem anställda kommer att ha jobben kvar. De påbörjade projekten som har fått klartecken kommer givetvis att färdigställas enligt våra planer. Under tiden kommer vi att jobba med fler destinationer, vilket innebär att vi får möjlighet att jämföra företagsvillkoren på olika platser. Man kan säga att vi konkurrens utsätter kommun o länsstyrelsen vilket skall bli intressant. Vad vill myndigheterna?Det känns som om myndigheterna måste fundera igenom vilket företagsklimatet man vill ha. Det finns mängder med tillfällen då vi reagerat på hur man behandlar företagarna på ön. Upphävande av bygglovet för våra 40 husvagnar är till exempel svårt att smälta eftersom man tidigare givit lov till 45 husvagnar på samma camping. Företag behöver kunna se en konsekvens i besluten inte vad olika tjänstemän anser vid olika tillfällen. Osäkerhet skrämmer kapital och företag. Om man liknar Gotlands placering i företagsbarometern med ett nationell seriesystem i ishockey så skulle vi vara ett mittlag i femte divisionen. De som ger oss förutsättningarna är kommun och länsstyrelse och när dessa två inte kan sitta ner och diskutera vid samma bord blir det så här illa. Det är som om tränare och klubbdirektör inte skulle ha samma mål och spelarna skulle få olika förutsättningar beroende på vem de pratar med innan match. Så kan det säkerligen gå till i hockeyns korpserie men vem vill spela i korpserien?Vilka värderingsprinciper gällde för Björkhaga?Gällande värderingen på Björkhaga skulle det vara intressant att höra varför man gjorde en värdering som baserades på vår affärsidé. Vi har kontaktat tre olika experter på värderingar och frågat hur de skulle göra en värdering av en camping. Alla tre sa att värderingen skulle göras utan att man blandade in köparens affärsidé. Värderingen görs vanligen i form av en avkastningsanalys som utgår från campingen i det skick den är vid försäljningen från vilket man beräknar framtida intäkter och kostnader.Varför gjorde man då värderingen av Björkhaga camping med utgångspunkt från vår affärsidé? Den metoden innebär till exempel att om Arla vill bygga ut sin fabrik så skall man försöka beräkna hur mycket Arla skall tjäna på sin mark på 40 år och sedan vill man som försäljningspris ha 50% av den vinsten. Den vinsten skall betalas innan man får börja bygga! Till saken hör att Arla inte skulle få ta del av värderingen när man diskuterade priset. Exakt så gick det nämligen till i vårt fall. När vårt bolag tog över Björkhaga camping fanns det ett 27-årigt avtal om tomträttsavgäld som var på 5000 kr per år. Om kommunen hade försökt sälja anläggningen med oss som hyresgäst under 25 år med detta avtal så skulle prislappen inte bli mycket högre än vad 5000 kr förräntar. Jag har försökt att få ett svar varför man värderade marken utifrån våran affärsidé och varför vi inte fick ta del av den värderingen. Är det en ny värderingsmetod som kommer att vara normgivande i framtiden eller var det något speciellt för Björkhaga? Hoppas att berörda inser att det är viktigt att detta klargörs och att jag och kommun innevånarna får ett tydligt och klart besked. Vi har lärt oss en hel del av denna debatt och fattat en hel del kloka beslut. Hoppas att andra lärt sig något också. Vi får nog vara lite självkritiska till mans.