En utvecklad förskola
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Samtidigt som Gotland just nu kämpar med att få resurserna att räcka till allt, så satsar alliansregeringen i ett långsiktigt perspektiv på förskolan, för att den ska bli allmän, pedagogisk och avgiftsfri tre timmar varje dag från 3 års ålder. Det handlar naturligtvis inte om att sätta små barn i skolbänken, utan verksamheten ska på ett lekfullt sätt och förbereda barnen inför läs-, skriv- och matteinlärningen genom att undervisa i olika vardagssituationer.
Redan idag går 85 procent av alla barn mellan ett och fem år i förskolan och vi har de senaste åren sett andelen barn och skoldagens längd i förskolan öka.
Alliansregeringen föreslår nu att den avgiftsfria allmänna förskolan ska tidigareläggas med ett år till att erbjudas alla barn från tre års ålder, något som vi moderater länge efterfrågat.
Vi menar också att det pedagogiska uppdraget i förskolan får en allt större betydelse. Redan då läggs grunden för barnens språkutveckling. Forskning visar att ett medvetet pedagogiskt arbete med små barn förbättrar deras förmåga att senare lära sig läsa, skriva och räkna. En pedagogisk förskola är särskilt viktig för barn med dyslexi och andra skriv- och lässvårigheter. För det spelar ingen roll hur bra grundskolans senare år är, om grunden är svag och bräcklig. Misslyckas vi med att fånga upp de elever som tidigt halkar efter, är risken för framtida skolmisslyckanden och utanförskap stor.
Förskolans har en egen läroplan idag, som kan bli ännu bättre. Vi vill förtydliga den, särskilt vad gäller barns språkliga och matematiska utveckling. Men vi vill också ge personalen på förskolorna samma möjlighet till kompetensutveckling som övriga lärarkategorier fått. Dessutom kommer vi att besluta, att det är en högskoleutbildad förskollärare som ska vara chef och pedagogiskt ansvarig.
Med pedagogiskt fokus på förskolan lägger regeringen grunden för en mer rättvis skola. Under de senaste decennierna har elevernas uppväxtförhållanden, föräldrarnas utbildningsnivå och hemförhållanden alltmer påverkat förutsättningarna för att lyckas i skolan. Detta är oacceptabelt. Till skillnad från vår tidigare regering, kommer vi inte att skylla en misslyckad skolpolitik på barnens olika förutsättningar. Genom en förstärkt förskola garanteras istället en kvalitativ pedagogisk verksamhet så att alla barn har möjlighet att göra den klassresa som en god utbildning kan innebära.