"Dubbla budskap" bättre epitet på Gotland än magisk

Gotland2008-09-26 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
"De dubbla budskapens ö".
Det epitet stämmer just nu mycket bättre in på Gotland än "Den magiska ön". Marknadsföringen skall ske med ord direkt hämtade ur Svenska Akademiens ordlista - Magiskt, Livskraft, Livslust, Närhet, Kreativitet .
Det kan jag inte låta bli att tänka när jag med stort intresse och en hel del oro engagerar mig i de gotländska framtidsfrågorna. Och läser nyhetsartikeln i GA om dråpslaget för de små gotländska bussföretagen i skolskjutsfrågan. Vadå närhet? Vadå livslust?

"Vi vill skapa ett ännu bättre och mer framgångsrikt Gotland. En plats där människor vill bo, arbeta och bedriva verksamhet. En ö man vill besöka året runt och en plats man vill göra affärer med", skrev Styrelsen för Tillväxt Gotland, på onsdagens debattsida i GA.
"Konserverad gröt", blir det för mig som varit med i årtionden. Under alla de åren har turistnäringen talat om att utöka turistsäsongen. Att göra Gotland attraktivt 365 dagar om året. Att förmå människor att bosätta sig och starta företag här. Det är inget nytt med det. Bara kräver nya pengar. Vadå kreativitet?
Och i lördags var det kick off för "Vision 2025", ett projekt som hittills kostat 5 miljoner kronor för kommunens invånare.
I den glest bevistade stora salongen på Wisby Strand betonade kommunalrådet Eva Nypelius hur viktigt det är att alla - med betoning på alla - är med och strävar mot samma mål.
- Vi måste vara försiktiga så att vi inte förmedlar en negativ bild av Gotland till fastlandet, sa Eva Nypelius (c).
- Då får vi hoppas att man inte läser insändarsidorna i gotlandspressen där, sa Tommy Wahlgren (moderator).
- Det gör de, sa oppositionspolitikern Björn Jansson(s) med viss desperation i rösten.
I dag torsdag, läser jag i GA att Lena Celion (m) är nöjd med upphandlingen av skolbusstrafiken på ön. Bussföretaget Bergkvara buss i Kalmar fick uppdraget att fram till 2016 köra skolbarn över hela den gotländska landsbygden.
De små familjeföretagen på Gotland får vackert sitta still i bussen och bara se på. Vadå livskraft?
För att projektet "Vision 2025" inte skall sjunka i havet precis när det lagt ut från kajen får vi hoppas att man på fastlandet inte läser nyhetssidorna i gotlandspressen heller. Och drar sina egna slutsatser.
De två ansvariga politikerna på Wisby Strand pratade nästan i munnen på varandra om vikten av att marknadsföra Gotland. Knappt ett ord nämndes om kvalitén på innehållet. Vadå magiskt?

Det självklara - att det i första hand är gotlänningarna själva - som är den viktigaste substansen hördes inget om. När de människor som är trovärdigast i sammanhanget mår bra här, känner sig behövda och uppskattade, då förmedlas det med automatik till de nya som skall förmås att komma hit på besök, arbeta och bosätta sig. Så skapas en succé. Inifrån och ut. Inte tvärtom.

Och inte med politiker som verkar vilja trolla bort de som redan bor, studerar och arbetar på den "den magiska ön". Det känns mer som att de som inte passar in i det nya "tänket" helst skall puttas ner över kanten från varumärkesplattformen!
Läs mer om