"Destination Gotlands personal skötte sig bra"
Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Visserligen kunde ingen svara på när båten skulle avgå till Visby igen men det fanns en ur personalen på plats utanför hamnområdet som svarade så gott han kunde. Han sa bland annat att vi måste prioritera gotlänningar som ska hem och turister utan tak över huvudet. Ni som har boende på fastlandet åk dit och ring till oss för vidare besked. Vi åkte då hem till Sollentuna och försökte ringa, men det var näst intill omöjligt att komma fram, vilket inte är så underligt. Efter massor av försök kom vi fram till en person som mycket vänligt sa att det skall komma ett SMS med vidare info. Kl 03.30 vaknade jag och kollade telefonen. Ett SMS avsänt 00.12 informerade om att turlistan börjar från Nynäshamn till Visby klockan 07.30. Jag ringde klockan fyra på morgonen och fick svar direkt och en plats på 07.30 färjan fredagen den 24/7.
Sammanfattningsvis: Kollisionen var ruskig. Jag såg hur MS Gotland "tuggade" sig in i Gotlandia ll från vår kupé nummer 8016. Ljudet av plåt mot plåt finns kvar i mina öron.
Jag trodde att det skulle bli allvarliga personskador på Gotlandia ll men som tur var gick det oväntat bra.
Kaptenen med sin besättning ska ha beröm för sitt agerande. Destination Gotland har gjort ett mycket bra jobb under svåra omständigheter. Att vi då skall kritisera och förvänta oss att andra skall reda ut situationen åt oss i ett akut kritiskt läge är att frånta sig det egna personliga ansvaret. Sanningen finns i betraktaren ögon så jag ifrågasätter inte familjen Johansson-Flinkes egna upplevelser men jag ville gärna delge er min och min frus upplevelse från samma tillfälle.