Därför lämnar jag Öppna Ateljéer

Mia Grönkvist-Olsson. ArkivFOTO: STIG HAMMARSTEDT

Mia Grönkvist-Olsson. ArkivFOTO: STIG HAMMARSTEDT

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2009-09-10 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Öppet brev till Gotlands kommuns företrädare; alla nivåer.
Öppna Ateljéer, Gotland har existerat i sin nuvarande skepnad på försäsong i 5 år.
Anledningen till att det flyttades till pingst var resultatet av en enkät 2004 där många av öns alla konstnärer, konsthantverkare och formgivare uttalade en önskan om att flytta evenemanget (som tidigare drivits av Gotlands Allehanda) från juli månad till antingen för- eller eftersäsong. Anledningen var att man ansåg att de Öppna Ateljéerna drunknade i utbudet under högsäsong.

Med anledning av detta avsattes medel från mål 3 och undertecknad reste runt i landet och besökte ett urval av alla konstrundor som existerar ( ett 70-tal ).
Ett seminarium anordnades där bland andra verksamhetsledaren för Österlens konstrunda medverkade. Vi beslöt oss för att starta upp ÖA i pingst med start år 2005.

Sedan dess har evenemanget växt och antalet medverkande pendlat mellan 87 till 114.
Vi har hela tiden haft kvalitetskrav; en jury har varje år bedömt och valt ut de medverkande som uppfyller kraven; att vara yrkesverksam och uppfylla de kriterier som KRO och KIF har som måttstock.
Antalet besökare / ateljé (i genomsnitt 100 ateljéer ) har genom åren pendlat mellan 200 och 250.

Under åren har vi sökt ( och fått ) medel från mål 3, Rue, mål 2 , Leader +, mål 3 ( igen ) och Rue ( igen ).
Vi har dessutom fått indirekt sponsring från framförallt Gotland Allehanda, Gotlands Konstmuseum, Destination Gotland, Gotland Promotion för att bara nämna några.
Den absolut största insatsen gör de medverkande konstnärerna själva.

Från Gotlands kommun har insatsen varit 10 000 kronor per år.
Inför evenemanget 2009 sökte vi medel för en halvtidsanställd verksamhetsledare.
Vi fick 45 000:-. Alltid något.

I reda siffror; den indirekta sponsringen från företagare med flera uppgår till cirka 500 000 kronor per år.
Konstnärernas ideella insatser (utanför själva evenemanget) uppgår till det dubbla.
Alla som har sökt (och fått) EU-medel vet hur mycket arbete det ligger bakom inte bara ansökan utan även kring byråkratin och redovisningarna.

Vi har en vision som handlar om att utöka evenemanget och samarbeta med bland andra Goda Gotland, Primörpremiären, Musikaliska Sällskapet med flera - helt enkelt skapa en vecka i slutet av maj varje år då Gotland öppnar upp för säsongen och bjuder på konst, god mat och musik i skön samvaro. Visionen innehåller även samarbete med öns skolor, experimentellt konstnärligt arbete, kvalitetssäkring samt erbjudanden till konferensarrangörer om besök i ateljéerna året runt.

Vi blev tillfrågade av Leader Gotland om vi var intresserade av att söka nya medel.
Självklart gjorde vi det. Den fyrtiosidiga ansökan avslogs. Alla visioner till trots.
Under dessa sex år då jag som verksamhetsledare arbetat för evenemanget har jag fått ägna merparten av min tid till att ansöka, redovisa och hantera papper i alla dess former.
Det är helt enkelt inte produktivt.

Dagsläget är följande:
Evenemanget Öppna Ateljéer Gotland är tillbaka på ruta 1.
Kulturevenemang som detta har mycket små möjligheter att generera reda pengar. Vi kan inte ta betalt vid varje ateljé, det säger sig självt.

Alla som någon gång involverats i Öppna Ateljéer, Gotland - allt från politiker, tjänstemän, företagare och besökare prisar och lovordar vårt engagemang och det vi erbjuder.
Redan nu ringer det researrangörer för att få info om nästa års evenemang.

Jag uppmanar Gotlands kommuns alla företrädare att kliva fram och ge sin åsikt om hur evenemanget skulle kunna fortskrida. Vill vi ha det kvar? Vill vi se ett samarbete med Goda Gotland, Primörpremiären, musiker med flera? Ser vi överhuvudtaget den enorma potential som alla dessa generösa konstnärer har att ge? Får kultur kosta? Hur mycket genererar ett evenemang som detta tillbaka i form av resande, övernattning och restaurangbesök?
För att inte tala om goodwill?

Jag kliver nu av tåget ÖA. Min läkare har sjukskrivit mej och kräver att jag vilar.
Avslutningsvis vill jag tacka alla härliga människor som jag samarbetat med under åren; Tro mej, det har varit skitkul den mesta delen av tiden.
Först och främst - tack alla generösa konstnärer!
Angelica Blomhage - Gotlands Konstmuseum som osvikligt funnits där och jobbat för oss.
Därutöver - Gotlands Allehanda, Destination Gotland, Zigge Holmgren; vår webbmaster och Mark Ingelse; vår reklamare. Med många, många flera.

Tack för mej.
Läs mer om