Brittis Benzler: satsa lÄngsiktigt pÄ kollektivtrafiken

Gotland2007-05-30 01:06
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Tekniska nÀmndens borgerliga majoritet redovisar nu neddragningar av kollektivtrafiken pÄ landsbygden inför hösten. En ÄtgÀrd i helt fel riktning tycker jag. Med de kunskaper vi idag har om klimatproblemen och vikten av att minska koldioxidutslÀppen borde vi göra tvÀrtom, bygga ut och satsa. Det finns Ànnu inga brÀnslen som Àr miljövÀnliga, vi mÄste minska bilberoendet. En bÀttre kollektivtrafik Àr nödvÀndig ocksÄ för att landsbygden ska behÄlla och dra till sej nya invÄnare. Med de ökade kostnaderna för bilen som kommer bland annat med de föreslagna förÀndringarna av trafikförsÀkringen kommer fÀrre att vilja planera för ett liv som ?tvÄbils-familj?, andra vill av miljöskÀl köra mindre bil. Detta pÄverkar givetvis mÀnniskors val av bostadsort, vill vi ha en positiv utveckling av Gotland utanför Visby mÄste det finnas en bra kollektivtrafik.

Att bryta beroendet av bilen tar tid, mÄnga som hela sitt vuxna liv alltid tagit bilen, har svÄrt att Àndra sina vanor. Att stÀlla sej frÄgan:

Behöver jag ta bilen idag? ? Behöver jag ta den hela vÀgen, eller kan jag köra bara till bussen? Dessa frÄgor Àr Ànnu inte en vana för mÄnga GotlÀnningar. För att ge mÀnniskor tid att stÀlla om mÄste satsningen pÄ kollektivtrafiken vara lÄngsiktig. Den busstur man tagit till jobbet eller hem frÄn trÀningen mÄste gÄ ocksÄ nÀsta sÀsong.

För att förbÀttra ekonomin för trafiken bör man jobba offensivt istÀllet för att försÀmra. Det behövs noggrannare analyser av mÀnniskors resvanor, en gÄng var kollektivtrafiken uppbyggd efter LMs tider, idag Àr det lasarettet och arbetsplatser inom omsorg, handel och service som dominerar. KartlÀgg deras tider, och anpassa stads och landsbygdstrafiken till varandra sÄ att bytena fungerar. TÀnk efter hur resvÀgarna gÄr pÄ olika tider av dygnet. Ska man behöva stÄ 35 minuter utanför en stÀngd busstation pÄ kvÀllen vÀljer Ätminstone jag lÀtt bilen. Samverka med andra tex hembygdsföreningar eller arbetsgivare för att marknadsföra bussen. Det Àr mÄnga som idag vill bidra till minskade koldioxidutslÀpp.

Gotland Àr en ekokommun, tillsammans kan vi satsa pÄ landsbygden, miljön och kollektivtrafiken.

LĂ€s mer om