Betyder inte konsumenttrycket något?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi bönder har konsumenternas förtroende med oss, det är starkare än någonsin. Undersökning på undersökning visar att konsumenttrycket i ursprungsmärkningsfrågan är stor. Man vill HA obligatorisk märkning. Detta stärks inte minst av Karin Ahlborg på Aftonbladet som den 5 mars gjorde en webbundersökning på nätet, och resultatet är återigen slående övertygande för obligatorisk märkning.
Vill jag köpa danskt fläskkött ska jag kunna göra ett medvetet val. Vill jag köpa svenskt dioxinfritt fläskkött ska jag kunna göra även det valet. Genom att i alla fall ursprungsmärka råvaran kommer det att ske en positiv förändring även på märkningen av beredda produkter, det vet vi genom en undersökning som Min Mat gjorde förra våren.
Svenska konsumenter är mycket medvetna och upplysta om hur djuren har det i Sverige och hur arbetsmiljön är i Sverige kontra övriga Europa. Vi bönder har arbetat fram ett förtroende och har en världsledande produktion av säkra livsmedel och nu ska vi inte få credit för detta?
Ja, jag säger som britterna - märk maten ärligt och sluta vilseleda konsumenterna!