KRÖNIKA MATS PETTERSSON När det kommer till evenemang och arrangemang på Gotland är Almedalsveckan det allra viktigaste.

Inte bara sett till rena pengar, utan för den enorma exponering som Gotland får såväl nationellt som internationellt. Betydelsen av detta går inte att överskatta.

Därför gör det mig riktigt orolig när Aftonbladet förra veckan aviserade att man drar ned ordentligt på närvaron i sommar. Tidningen har varit en av de största aktörerna under veckan, och det finns absolut en rimlighet i att de funderar över om resultatet av deras bevakning svarat upp mot kostnaden.

Aftonbladets beslut är knappast någon överraskning, tidningens redaktionschef Lena Mellin har i flera artiklar rasat över kostnadsutvecklingen. Redan för två år sedan exemplifierade hon med att AB:s kostnader för sin plats ökat med 460 procent.

Problemet är vilka signaler detta skickar.

Eller, rättare sagt, fortsätter att skicka. I somras kunde Gotlands Allehanda berätta att flera svenska myndigheter dragit ned ordentligt på sin närvaro. Försäkringskassan valde helt bort Almedalen till förmån för nystartade konkurrenten Järvaveckan i Stockholm.

Debatten om prissättningen under Almedalsveckan är ingalunda ny. Det kostar, kort sagt, multum att ordna boende och plats i Visby. Håller Gotland på att prisa sönder Almedalsveckan?

Svaret är ja. Och det började inte förra sommaren, det här har pågått i många år.

Att skylla den galna prissättningen på privatpersoner som gör allt för att pungslå organisationer och företag som inte har något annat val är att göra det lite för lätt för sig, även om det finns en hel del sanning i det påståendet.

Men hotellen är inte heller dåliga på att ta betalt, och många ställer krav på att man måste boka hela veckan, att det ska bokas konferenser och seminarier, och vissa även att man måste boka upp sig flera år i taget.

Men nu har tiderna förändrats, och Almedalsveckan är inte längre ensam på banan. I somras anordnades ett seminarium på temat ”Demokrati eller spektakel – vem försvarar Almedalen?”.

På den positiva sidan förstås den fantastiska mötesplats Almedalen är med fler än 4 000 seminarier om stort och smått. Men även det negativa med prisbilden, att arrangemanget är för långt och att näringslivet tagit över arenan från politiken.

Dåvarande ordförande för regionstyrelsen, Meit Fohlin (S), var självkritisk i en intervju med GT:

– Vi har inte haft varumärkestänket och inget medvetet arbete. Almedalen tillhör ju alla. Det är nog först nu vi börjar förstå värdet av Almedalsveckan.

Det kan man tycka är lite sent.

Region Gotland kämpar mot målet att bli Årets tillväxtkommun 2020. När regiondirektör Peter Lindvall berättar om detta visar han imponerande siffror om hur bra regionen är när det gäller de hårda målen. Det är på den mjuka sidan mycket återstår att göra, alltså hur man upplever bemötandet och samarbetet.

Nyheten om att en tjänsteman gått runt i innerstan och sagt åt butiksinnehavare att plocka bort sina lyktor är ett lysande (förlåt ordvitsen) exempel på fyrkantighet som inte främjar ett positivt företagsklimat.

Det spelar ingen roll vad som är rätt och riktigt här i lagens mening. Det här skulle ha skötts smidigare.