Vi hade hoppats på mer

Blogg2013-05-03 13:53

Långsammare eller inte?

Den frågan fick inga raka svar vid presskonferensen. Trafikverket bjöd inte på några överraskningar, och det blev ingen segerdans för gotlänningarna. Frånsett några teknikaliteter och den självklara prioriteringen av Oskarshamn söderut är detta i princip samma underlag som presenterades i januari.

”Allt avgörs när anbuden öppnas”, säger Åke Svensson lite buttert och det är klart att vi alla har anledningar att vara besvikna. Vi hade hoppats på mer. På garantier. Vi fick det vanliga mumbo jumbot om att Trafikverket vill utveckla Gotland och jada jada.

Rederier som vill köra fort ska premieras i en poängbedömning, men hur dessa poäng sedan sammanställs och vägs mot varandra behöver man antagligen raketforskarexamen för att förstå i detalj. I dag finns inget som talar för att vi kommer ha samma överfartstider i framtiden.

Frågan är nu om det här underlaget är tillräckligt attraktivt för att locka rederierna?

Trafikverkets, och min, förhoppning är att fler rederier än Gotlandsbolaget vill lägga anbud. Konkurrens är bra grejer, och det förra avtalet när Gotlandsbolaget var ensam budgivare blev med facit i hand inte bra. Då tänker jag främst på klausulen om drivmedel, att häften av kostnaden för en prishöjning hamnar på rederiet, det vill säga passagerarna.

Hur man förra gången kunde missbedöma prisutvecklingen på bunkerolja så totalt är helt obegripligt. Dessvärre ser den bränsleprisrisk som Trafikverket nu pratar om ut att fungera precis som tidigare. Det innebär i klartext att om Iran börjar skramla med uran och plutonium så blir det dyrare för gotländska bönder att köra morötter till fastlandet. Inget talar för att oljan blir billigare i framtiden, tvärtom.

Pratar vi avtal som ska räcka till 2027 måste det till andra lösningar än diesel.

Ett bidrag på 420 miljoner per år låter mycket, men jämfört med statens infrastruktursatsningar på andra håll i landet är det inga enorma summor. Dock har det varit tydliga besked redan från början att det inte blir mer pengar, så det är knappast en överraskning. Men ändock en besvikelse.

Att Västervik inte finns med i förfrågningsunderlaget är inget jag gråter över.

Jag har uppfattat deras kampanj som fåfäng redan från början, Oskarshamn är ett avsevärt bättre alternativ på alla sätt när vi pratar två hamnar (vilket vi ju gör, för en hamn är uteslutet).

Västervik får hoppas på Pigge Werkelin och lågprisalternativet, om det nu blir ett sådant. Personligen hoppas jag det, jag tror inte skillnaderna är så stora mellan färje- och flygbranschen och det blev ju onekligen en succé med Gotlandsflyg.

Jag tror också att Trafikverkets besked i dag spelar Pigge i händerna, även om de kanske inte kan komma igång till 2014.

Läs mer om