År efter år, gång efter annan, så hamnar Region Gotland i bottenskiktet när det handlar om relationer med näringslivet. Förklaringarna (bortförklaringarna) till detta är många och skiftande och ibland också fantasirika.
Emellanåt beskylls media för detta eftersom vi skriver om saker som inte nödvändigtvis skulle passa på Positiva Gotlands dagordning. Det skulle alltså vara mitt fel, bland annat, eftersom jag varit nyhetschef på GT under sex år och nu är chef för helagotland.se.
Jag tar dock lätt på den kritiken. För vad skulle jag annars göra?
Ska vi helt ignorera hur våra folkvalda fipplar bort och rör till och drar i långbänk? Det tror jag inte någon skulle vara särskilt betjänt av.
Därför kommer vi fortsätta att skriva om ärenden som Pigges kärleksnäste i Fide. Och Munkens öppettider.
Här har vi två företagare som väcker känslor vart de går. Jag håller inte alltid med dem, men när det gäller Pigge och hans lilla hus i Fide, har jag svårt att göra annat än att sucka åt det taffliga sätt som ärendet behandlats i regionen. Pigge beskriver det väl i sin blogg.
Miljöpartisten Daniel Bergwall snyftar och säger att kritiken från Pigge gör ont. Men snälla släpp sargen. Inse att du och dina kollegor inom regionen gjort bort er istället. Gör en pudel. Be om ursäkt eller något.
Men framför allt, se till att det inte upprepas och att ni värnar om den dialog med näringslivet som ni alltid framhåller som så viktig.
Och Lenta på Munken, han är en speciell man och är väl medveten om att han emellanåt uppfattas som en jobbig människa som använder lite för många ord när han blir upprörd. Men det må man förlåta honom för, eftersom det sannolikt krävs en ganska jobbig människa för att orka ta striden som han gjort om sina öppettider.
Han ger sig inte. Och det har jag den djupaste respekt för.
Det ärendet är också synnerligen illa skött och liknar faktiskt mer någon slags vendetta än något annat. Det har skrivits mycket klokt om detta, bland annat av Expressens Eric Erfors, Gotlands Allehandas Mats Linder och Gotlänningens Eva Bofride.
Det här är två ärenden som inte ger någon vidare positiv bild av Gotland. Det finns många många fler, kan konstateras utan att för den skull behöva gå närmare in på parkeringsavgifterna, biogasupphandlingen och skolorna.
Det som slår mig, som utomstående betraktare, är att de flesta företagare, privatpersoner och entreprenörer efterlyser en sak: skyndsam hantering och klara besked.
Istället blir det alltför ofta tvärtom. Och då är det kanske inte så konstigt att man hamnar där man gör när man sedan frågar kunderna vad de tycker om servicen.