Nej, det är inte läge att säga "vad var det jag sa".
Gotlandbåtens magplask är dåligt för alla. Utom möjligtvis Destination Gotland som, om uttrycket tillåts, kan sitta lugnt i båten och casha in på alla ombokningar.
Det är dåligt i tur och ordning för:
- Gotlandsbåten som bolag. Förtroende? I botten. Ekonomi? Sannolikt i botten, även om det är lite svårt att få raka svar på vad ett sånt här haveri kostar bolaget. Men gratis är det inte, med löner, pråmar, reklam och... ja alla de tusen saker som kostat och kostar pengar.
- Gotland som destination. Det här ger dåligt rykte, det spelar ingen roll vad Gotlandsbåtens respresentanter säger om den saken. Många besvikna människor, mycket snack och ingen verkstad alls. I backspegeln, ja det var naivt av GB att tro att man kan sätta igång en färjelinje med så kort varsel. Det var fatalt att öppna bokningen innan båten var klar.
- Kunderna. De som bokat. De som blev lurade. De som nu ombeds att skjuta till pengar för att rädda bolaget från konkurs, i och med att GB inte betalar någon mellanskillnad till ombokningarna.
- De anställda. Landpersonalen sägs upp två veckor tidigare.
- Västervik. Den staden har gått all in på Gotlandsbåten, plöjt ned pengar i infrastruktur och reklam. Och så blev det... ingenting.
Jag vet inte hur Gotlandsbåten ska kunna resa sig ur askan efter det här fiaskot. Men jag kan konstatera att satsningen, under den korta tid den faktiskt levde, gav resultat.
Destination Gotland hittade plötsligt utrymme för en biljettkampanj, 95 kronor för personbiljetten. Det är rekordbilligt och ett tecken på att det finns marginaler att pressa priserna.
Men priserna pressas inte om konkurrentens båt ligger i Grekland.
Jag hoppas Gotlandsbåten får ihop detta nu. Jag hoppas de kommer igång nästa sommar.
Tills dess: Säg inte "vad var det jag sa". Det är ingen betjänt av, och trots naiviteten och klantigheterna är GB inte förtjänta av den saken.