Äntligen! Nu tar vi sats mot framtiden

Blogg2014-04-29 18:37

Den här färjeupphandlingen har varit som ett skavsår.

Irriterande, svårläkt och inflammerat.

Därför är det med lättnad jag konstaterar att det är klart nu, Destination Gotland får fortsätta. Men det är flera viktiga frågor som nu behöver snabba och raka svar.

1) Kommer trafiken att vara lika snabb och smidig från 2017 som idag?

2) Hur blir den nya LNG-färjan?

3) Vilka prisnivåer kommer det att bli?

4) Och givet svaren på 1, 2 och 3, hur påverkas vi som bor här och näringslivet?

Regionens strama hållning har hela tiden varit att inga försämringar accepteras, och med försämringar han man alltså menat sänkt fart och alltså längre överfartstider. En ekvation som är svår att få ihop med svaveldirektiv och koldioxidutsläpp.

När Destinationen kallar till presskonferens klockan 16 på tisdagen antar jag att de flesta frågetecken rätas ut. Eller jag hoppas åtminstone det.

I nuvarande avtal har rederiet och staten delat på ökade bränslekostnader, vilket gjort biljetterna dyrare i takt med att priset på olja ökat. Oroligheter i Mellanöstern har direkt påverkat oss i form av höjda biljettpriser.

I det nya avtalet är det rederiet som står för den största risken, och då undrar man var pengarna kommer hämtas, för Rederi AB Gotland bedriver ingen ideell verksamhet. Blir det passagerarna som får betala för bränsle som inte blir billigare?

Vi på Helagotland.se pratade med nestorn Eric D nyss, han tänker flyga ned till presskonferensen på tisdagen. 87 år är han nu, och han konstaterade glatt att när det nya avtalet löper ut så fyller han 100.

Kanske kliver han in igen då när det ska förhandlas nytt? Inget är omöjligt när det gäller honom.

FOTNOT. Texten är korrigerad avseende kostnaderna för bränsle.

Läs mer om