Miljöpartiet på Gotland drar igång sin kampanj inför valet på ett lite annorlunda sätt – med Barbiedockor. I partiets skyltfönster på Adelsgatan i Visby har partiets styrelse sedan någon vecka placerat ett stort antal Barbiedockor. Dockorna har också fotograferats av och får förmedla partiets valbudskap på en tv-skärm i fönstret.

Dockan Barbie är en av världens kändaste leksaker, men har också omtalats för att ge en orealistisk syn på kvinnokroppen och anses av många vara en symbol för överkonsumtion.

Karin Stephansson, styrelseledamot i Miljöpartiet på Gotland, var den som kom med idén om Barbiekampanjen.

Artikelbild

| Karin Stephansson var den som kom med idén om Barbie-kampanjen.

– Vi kände att det var skoj, och vi vill att de ska förmedla glädje. Vi ville göra en installation och behövde mycket av en sak och vi hade tillgång till många Barbiedockor. De är inte människor, de är varelser men är människolika. I och med att vi släppte vår valkampanj så fick de också bli miljöpartister. Så de är symboler för glada miljöpartister, berättar hon.

Hon menar dock att Barbie inte speglar partiets budskap i sig.

– Barbie blir som en kontrastverkan till Miljöpartiets budskap. Barbie kan ses som vår civilisations avart, både som kvinna och konsument. Och hon är ofta vit och likriktad. Vad vi vill visa är att även Barbie har förstått att man måste tänka på ett annat sätt, och att det krävs en omställning av vår värld.

Påhittet med Barbie är högst lokalt och inget Miljöpartiet anammat på riksnivå.

Artikelbild

| Barbiedockorna finns i skyltfönstret vid Miljöpartiets kontor på Adelsgatan.

– Det är inte nationellt utan ett tilltag från styrelsens sida här på Gotland. Vi vill väcka uppmärksamhet. Vi vill synas och tyckte själva att det var skojigt, säger Karin Stephansson.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Det är väldigt många som stannar utanför och ler. Om det finns andra reaktioner har vi inte märkt dem.