Bakom projektet Elbilslandet Gotland står företaget Solkompaniet. Ekonomiskt stöd har man fått från flera håll, bland annat från Energimyndigheten, Vattenfall och Destination Gotland.

– Det här är ett initiativ för att få igång elbilsanvändandet. Regeringen har ett mål att Sverige 2030 ska ha en helt fossiloberoende fordonsflotta, och det här tror vi är ett steg på vägen, säger Jon Malmsten, projektledare för Elbilslandet Gotland.

Projektet går ut på att turister som kommer till ön kommer att kunna hyra elbilar vid bland annat flygplatsen och Visby gästhamn. En annan del i projektet är att ett 20-tal laddningsstationer placerats ut vid turistmål från Fårö i norr till Sudret i söder.

Artikelbild

| Sammanlagt har ett 20-tal laddningsstationer placerats ut på Gotland.

– Vi tror att hyrmarknaden är bra att börja med eftersom det är en mindre tröskel att hyra en elbil än att köpa en, säger Jon Malmsten.

– Att hyra en elbil kommer att kosta ungefär lika mycket som att hyra en vanlig bil, men "soppan" är ju gratis efter det

Han säger att Gotland är tacksamt ur elbilssynpunkt, och det var just därför man valde att sjösätta projektet här.

– Det finns många besöksmål, mycket turister på sommaren och dessutom är det korta avstånd.

Artikelbild

Ett flertal olika typer av bilar kommer att finnas att hyra. Den minsta kan köra omkring 5-7 mil på full tank, och den största mellan 15 och 20 mil. Vid laddning kommer man cirka 2,5 mil per timme som sladden sitter i.

– Det finns de som tycker att räckvidden är ett problem, men man ska veta att 80 procent av bilresorna som görs i Sverige är under fyra mil, säger Jon Malmsten.

Artikelbild

| Göran Olsson var en av dem som ville provköra en elbil under tisdagen invigning.

Vad är den största utmaningen när det gäller att övertyga folk om att elbilarna är framtiden?

– Den största utmaningen är att få in folk i bilarna. Vissa i den äldre generationen kan vara lite skeptiska, men så fort de har satt sig i bilen brukar det vända snabbt. Bilarna är helt tysta, och har dessutom en piggare accelaration är vanliga bilar.

Artikelbild

| Jon Malmsten är projektledare för Elbilslandet Gotland.

Projektet kommer att utvärderas tillsammans med Energimyndigheten efter sommaren, med förhoppning om en fortsättning även nästa sommar.

– Det ska bli väldigt spännande att se hur det här tas emot, säger Jon Malmsten.

Artikelbild

 

Se karta över samtliga laddstationer på ön HÄR.