Nu är en kampanj för en sommar på Gotland här.

Destination Gotland har tillsammans med Hill tagit fram den nya kampanjen för att locka fler besökare till ön.

En av anledningarna till att Destination Gotland valt att gå ut med en så stor kampanj är bland annat att kronan är väldigt stark jämfört med exempelvis euron. Därmed är det väldigt billigt för svenskarna att åka utomlands.

Artikelbild

| Liknar gotländska platser med resemål i utlandet.

– Vad ska vi göra när kronan är så pass stark? Vi måste möta konkurrensen och visa det som Gotland har att erbjuda, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.

Snart kommer underlaget för färjeupphandlingen att släppas. Frågan måste ställas - Har tidpunkten med kampanjsläppet något samband med det?

Nej, anledningen att vi släpper den nu är att påsken är över. Nu börjar man tänka på sommaren och då kändes det lägligt, säger Per-Erling Evensen.

Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen och Björn Pettersson, byråchef på Hill i Visby, säger att det ska bli kul att se hur budskapet med kampanjen tas emot.

Artikelbild

– Det är en möjlighet för andra att vara med. Vi hoppas att det här ska ge energi. Vi är budbärarna och ska få fram det positiva med Gotland. Det är varumärket Gotland som vi lånar och vi hoppas träffa människors känslocentra, säger Per-Erling Evensen.

I kampanjen har man tagit fotografier på flera olika ställen på ön och jämfört dem med olika platser runt om i världen. Exempelvis liknas Stora Gåsemora med Andalusien, Ekeviken med Aruba och Nice med Visby.

Artikelbild

| Per-Erling Evensen, Destination Gotland, och Björn Pettersson, byråchef Hill i Visby.

Destination Gotland hade en snarlik kampanj i fjol. Nyheten i år är en annan utformning som man hoppas ska skapa en större spridning i sociala medier.

 

Artikelbild

| Liknar gotländska platser med resemål i utlandet.

 

Kampanjen hade redan under tisdagen fått stort genomslag. Man har dessutom klätt om ett tunnelbanetåg i samarbete med Inspiration Gotland - något som man inte gjorde i fjol. Tåget kommer att under några månader trafikera alla tunnelbanelinjer i Stockholm. 

– Det ligger enormt mycket tänk bakom kampanjen. Nu gör vi en grej där vi visar upp mångfalden av upplevelser och jämför med andra delar av världen. Målet är att vi ska överraska litegrann i Stockholm och det är med en humoristisk touch, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.

– Vi hoppas det här blir en snackis, säger Per-Erling Evensen och Björn Petersson.

HÄR kan du se kampanjen i sin helhet.