Reggaetonerna strömmar ur högtalaren och Andreas dansar runt med studsarna som "hoppoleken" genererar. Och när pappa Sten föreslår att han ska snurra åt andra hållet, så gör han det - själv -  genom att flytta handen till en annan färgglad knapp på manöverbordet. När Andreas trycker får han "hoppoleken" att studsa, snurra vibrera och sätta igång musik.

-  Det här är otroligt bra. Han har det kul hela tiden när han är i hoppoleken, det syns och märks att han mår bra. Det är svårt att hitta bra aktiviteter, men det här stimulerar verkligen Andreas, säger pappa Sten Blomberg.

En ny värld har öppnats för Andreas, som utan rätt redskap har en mycket begränsad rörlighet och inte kan gå själv.

Artikelbild

| Föräldrar. Föräldrarna Sten Blomberg och Katarina Töllinen är besvikna för att resurserna inom Särskolan inte räcker till. Nu jobbar de för en egen lösning så att barnen ska få behålla hoppoleken.

Med "hoppoleken" får han och klasskamraterna träna verklighetsuppfattning, kommunikation och motorik. Rörelserna stärker kroppen och inte minst viktig är glädjen i leken som maskinen erbjuder.

Andreas Blomberg är en av sex elever som går på gymnasiesärskolan på Diesideriagymnasiet. Den här veckan har de fått prova det nya tränings- och lekredskapet.


Ny uppfinning
Det är sjukgymnasten Ylva Dalén som har uppfunnit "hoppoleken". Med den utsågs hon till årets kvinnliga uppfinnare 2010, av Svenska uppfinnareföreningen. Särskolan får nu prova maskinen i fem veckor.

Det är föräldrarna som själva tagit initiativ till att den kom på plats, och det är ovisst om den blir kvar om inte föräldrarna också löser finansieringen. "Hoppoleken" kostar 180 000 kronor plus moms.

Artikelbild

Särskolan har ett sparbeting på drygt 800 000 kronor, och det finns inte utrymme att ta investeringen, enligt särskolechef Håkan Edlund.

- Men jag är positiv och beredd att se över alla möjligheter till extramedel, från regionen eller annat håll, säger han.

Artikelbild

| Lek och rörelse. Andreas Blomberg jobbar i hoppoleken. Pappa Sten Blomberg, hans assistent Ulrika Rosén och mamma Katarina Töllinen är med och uppmanar Andreas till att våga prova nya grepp.FOTO: ROLF JÖNSSON

Därför söker föräldrarna nu på egen hand sponsorer.

Hittills har de fått 25000 kronor från en gotländsk fond, men betydligt mer än så behövs.

Artikelbild

| Nära. Sten Blomberg uppmuntrar Andreas till att prova alla knapparna. Andreas tycker det är roligt att själv få saker att hända. Musik, snurr och studs är några av rörelserna som finns i hoppoleken.

Runt 20 barn och unga inom förskola, särskola och daglig verksamhet skulle i dag ha stor glädje och nytta av investeringen, som troligen håller för många fler barn under många år framöver.


Barnen mår bra
- Det är tråkigt att det är så svårt att få fram pengar till en sådan här sak som är så viktig för barnen. Man kan ju fundera när man lägger pengar på sådant som att renovera F-huset, det är ju tydligt att det finns pengar någonstans, säger Andreas mamma Katarina Töllinen.

- Våra saker kostar mycket, men det är värt det. Vi ser att barnen mår jättebra av det här, säger läraren Cathe Nordström.