På tre år har Sweden Social Web Camp, Sswc, vuxit till Sveriges största unconference om den sociala webben. Unconference betyder att träffen drivs och styrs helt av deltagarna. 400 personer möts på ön Tjärö i Blekinge skärgård för att prata entreprenörskap, internets utveckling, bloggande och teknik.

DN:s Fredrik Wass kallade kollot för webbens motsvarighet till Almedalsveckan.


Designade logon
Oskar Dahlbom är en av fem gotlänningar som åker till lägret. Han kom över sin biljett tack vare att han vann tävlingen i att designa kollots logotype.

- Egentligen blev det oavgjort, så jag försökte blanda våra loggor. Jonas Gustavssons tält finns med, och mitt lövträd. Jag ville fokusera på naturen och ha med något som inte varit med förut, säger han.


"Ganska nördigt"
Under lägret ser han fram emot umgänge med andra som delar intresset för sociala medier.

- Jag har flera goda vänner som jag fått genom Twitter (en blogg där man skriver korta meddelanden, red. anmärkn.) som jag ska träffa, och så hörde jag om någon föreläsning om marknadsföring via Facebook som lät intressant.

Är det lika nördigt som det låter?

- Nja, egentligen är det ju ganska onördigt. Vi träffas ju i verkligheten och är sociala med varandra i stället för att mötas bakom skärmarna.