- Det känns jättebra! Helt rätt i tiden, säger Sophia Swande och utvecklar:
- Nu har vi en kundkrets, ett nätverk. Vi vet hur företagen och företagsmarknaden ser ut och då kan vi erbjuda kunderna mer.
Både Sophia och Sebastian Swande är utbildade och har bott på ön i tolv år. Efter olika erfarenheter bildade de reklambyrån Sibelle 2005.
- Sibelle Marketing är 80 procent av Swande Design. Resterande 20 procent är för konstnärlig utsmyckning. Skillnaden mellan då och nu är att vi satsar helhjärtat på det här utan några sidoprojekt, förklarar Sebastian Swande.
Bredare på byrån
Paret är just nu ensamma i besättningen i företaget. De förklarar att det är en naturlig utveckling av tekniken och att både reklamare och reklambyråer har tagit ett steg mot att vara bredare. Det jobb som tog tre personer förut, kan nu skötas av en.
För Sebastian, som alltid tytt sig till design och form, var det naturligt att söka sig åt AD- och kreatörshållet - medan steget mot att bli copy var lika lätt för den språkintresserade Sophia.
De berättar att de kommer att ägna sig åt traditionell reklam, som skyltar och trycksaker, men att internet har öppnat upp marknaden otroligt.
- Vi jobbar mycket med nätet och just nu börjar sökmotorsoptimering bli väldigt viktigt, säger Sebastian.
Så högt som möjligt
Sökmotorsoptimering handlar om att en sajt ska hamna så högt upp som möjligt på sökmotorerna när du skriver in relevanta sökord. Sebastian Swande tar exemplet om en byggfirma på Sudret. Byggfirman vill givetvis att deras sajt hamnar högst när du söker på "bygg" och "sudret".
- Men det är inte alltid så enkelt. Vi har många kunder som vill hamna högst upp när någon googlar "Gotland". Då måste man ha relevans på hemsidan och se till att uppdatera den med relevant innehåll. Sen är det många sidor som är byggda med flash, och då måste man se till att det kan bli sökbart.
Hur funkar det att vara reklamare på ön?
- Gotland är unikt på många sätt, nästan precis alla företag har ju någon sorts kontakt med turismen. Och turismen ger ju underlag för en stor marknad, det är många som vill synas. Och företagen har fattat att de måste synas genom marknadsföring, säger Sophia.
- Jag tycker det är oerhört viktigt att vi har varit på ön i tolv år, säger Sebastian.
- Det gäller att jobba här ett tag för att komma in, så att man inte blir någon utifrån. Jag tycker det gäller att ta ansvar för utvecklingen på ön under hela året, även då det blåser i motvind - och det ansvaret måste öns företagare ta gemensamt. Jag tycker inte det funkar att bara komma in som en sol-och-vårare på sommarn.
Hur ser framtiden ut?
- Den ser väldigt ljus ut. Vi öppnar en bokhandel i samarbete med Neogames i Visby med inriktning på science fiction och fantasy i september och har ett väldigt spännande tvättprojekt för båtar på gång som heter Boatwasher som involverar stora delar av världen.