30 Ford Thunderbird står uppställda på parkeringsplatsen vid Smågårde auktioner. Där har klubben just avhållti själva årsmötesförhandlingarna. Inte så konstigt platsval eftersom auktionisten Ulf Broberg är en av fyra gotländska medlemmar. (De övriga är Göran Persson, Mikael Bodin och Nils-Erik Holmstedt). Och varför är det då bara just de tre årgångarna som räknas?
- Jo, för sen började man med baksäte.
Och därmed försvann således den riktiga sportbilskänslan. Själv kör Ulf Broberg en 56:a, en årsmodell som bland annat kännetecknas av att den har reservhjulet bakpå. Andra karaktäristiska variationer mellan de tre åren är ett litet runt, kajutaliknande sidofönster samt avgasutblåset.
- Jag har haft min i tre år. De är svåra att få tag på, jag hade sökt i många år och högg direkt när jag fick chansen. Den var då i hyggligt bruksskick och svensksåld, i Göteborg.1956.
Från 250 000 kronor och uppåt kostar en sådan bil och det såldes inte fler än 50 stycken i Sverige av de aktuella årgångarna. I dag finns det dock fler, eller cirka 200 i landet, av dessa är majoriteten importerade från USA.
Som medlemmar i en märkesklubb är förstås bilarna minutiöst vårdade och putsade där de står, lackade i olika kulörer; svart och rött förstås men även gult och grönt. Och efter lördagens förhandlingar gav sig medlemmarna i väg på en härlig cruising längs de gotländska vägarna söderut.