Tio personer i alla åldrar mellan tonåren och sextioårsåldern står i en klunga och pratar "gibberish", nonsensspråk, medan de försöker gestalta olika personlighetsdrag och sysselsättningar. Utmaningen är att visa vad man vill säga med kroppspråket i stället för med ord.
Att agera utan hjälp av begripliga ord är en av övningarna som kursdeltagarna i improvisationsteater får prova på.
Det lockar fram många skratt när de får till uppgift att förolämpa varandra eller konversera vid en middagsbjudning, allt på "gibberish".
Kursen är på en vecka och går vid Fårösunds folkhögskola under ledning av Pauline Wolff, som är författare bosatt i Visby sedan förra hösten. Hon gav för några månader sedan ut romanen Swede och gästspelar också av och till som lärare på folkhögskolans skrivarlinje.
Det var genom att gå en kvällskurs vid Stockholms improvisationsteater Pauline Wolff fastnade för den här uttrycksformen. Hon blev beroende direkt, säger hon.
- Att jobba med improvisationsteater har hjälpt mig mycket med mitt eget skrivande, att jobba bort det där vakande ögat över axeln. Och så är det väldigt kul också med de här spontana improvisationerna.

Meningsfullt
Emma Byström från Stockholm säger att kursen har varit både rolig och meningsfull för henne.
- Man kan ha användning för den här kursen i olika sammanhang. Just nu jobbar jag en del som modell, och jag har fått med mig en del härifrån som jag kan ha nytta av där.
En annan kursdeltagare, Tommy Åström, har jobbat som statist i Stockholm, bland annat har han medverkat i tv-serien Familjen Babajou som visats på Sveriges television under våren.
- När man går på audition för statistuppdrag blir man ofta ombedd att improvisera. I de sammanhangen kan jag använda det jag lärt mig här.
Det var förra sommaren Pauline Wolff gav en sommarkurs vid Fårösunds folkhögskola första gången. I våras startade hon också en filial till Stockholms improvisationsteater i Visby, som i höst erbjuder kvällskurser.
På de här kurserna kan man lära sig olika metoder och tekniker som man kan använda om man uppträder inför publik, men de kan vara användbara för vem som helst, säger Pauline Wolff.
- Oavsett om man håller på med någon form av kreativt skapande eller har ett vanligt nio-till-fem-jobb på kontor har man nytta av det här.
- Det handlar mycket om att vara spontan och att det inte är hela världen att misslyckas.